Lasten narratiiveja koululaisen identiteetistään ensimmäisen kouluvuoden alussa
Date
2023Copyright
© The Author(s)
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia koulunsa aloittavien lasten narratiiveja koululaisen identiteetistään. Narratiivinen identiteetti nähdään tässä tutkimuksessa kehittyvänä elämäntarinana, jota esitetään erilaisten ulottuvuuksien kautta ja työstetään etenkin elämän muutoskohdissa. Koulun aloittaminen voidaan nähdä yhtenä tällaisista elämänmuutoksista.
Tutkimus toteutettiin osana SchoolTrace -hanketta ja tutkittavat koostuivat yhden koulun ensimmäistä luokkaansa aloittavista lapsista. Tavoitteena oli kerronnallisia haastatteluja ja havainnointiaineistoa käyttämällä selvittää, miten lapset asemoivat itseään koululaisina suhteessa uuteen toimintaympäristöön ja ihmisiin siellä. Lasten narratiiveja analysoitiin hyödyntäen pienten tarinoiden lähestymistapaa ja kategorista narratiivien analyysia.
Osassa identiteettinarratiiveja lapset kuvailivat pätevyyttään uudessa toimintaympäristössä: he kertoivat osaamisestaan, rohkeudesta mennä kohti uutta, itsenäistymisestä, koululaiselle kuuluvien esineiden omistamisesta ja toisaalta rajojen testaamisesta. Toisaalta lapset kuvailivat myös aloittelijuuttaan: narratiiveissa tuli esiin kaipuuta aikaisempaan, osaamattomuutta, turvan hakemista ja herkkyyttä ihmissuhteissa sekä opettajan kuvailua isona.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että koulun aloittaminen on lapsen narratiivisen identiteetin rakentumisen kannalta ristiriitaista aikaa: lapsi kokee jo olevansa pätevä ja pystyvä, mutta toisaalta aloittelija ja osaamaton. Kasvattajien on tärkeää olla herkkiä koulunsa aloittavan lapsen narratiivisen identiteetin kehitykselle: kannustaa, mutta toisaalta antaa lapselle aikaa kasvaa koululaiseksi rauhassa ja omaan tahtiin.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Vanhemmuustyylien yhteys lapsen minäkuvan kehitykseen ensimmäisen kouluvuoden aikana
Kokkonen, Emma (2017)Tutkimuksessa tarkasteltiin äitien ja isien vanhemmuustyylien, erityisesti psykologisen kontrollin ja lämpimyyden, yhteyttä kouluaan aloittavien lasten oppimistilanteissa ilmenevään minäkuvaan sekä minäkuvassa ... -
Kirjaimista tarinoiksi : koulutulokkaan kirjoittamisvalmiudet ja kirjoitustaidon kehittyminen ensimmäisen kouluvuoden aikana
Kolehmainen, Marika; Pajunen, Titta (1999) -
Yleis -ja erityisopetuksessa opiskelevien lasten oppimisminäkäsitys ja sen kehitys ensimmäisen kouluvuoden aikana
Nikkinen, Eeva (2012)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, poikkeaako ensimmäisen luokan erityisopetuksessa opiskelevien oppilaiden oppimisminäkäsitys yleisopetuksessa opiskelevien oppilaiden oppimisminäkäsityksestä. Lisäksi haluttiin ... -
Lasten sosiometrinen status ja koulutaitojen kehitys kahden ensimmäisen kouluvuoden aikana
Hamburg, Nina (2003)