Lapsen paikkasuhteen rakentuminen : 3. -luokkalaisten kertomia merkityksiä mielipaikoistaan
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tutkimuksen aihepiiri liittyy paikkalähtöiseen kasvatukseen ja sen tavoitteena on saada selville, millaisia 3. luokkalaisten ulkona olevat vapaa-ajan mielipaikat ovat, ja millaisten asioiden kautta lapset rakentavat paikkasuhdettaan.
Tutkimuksen aineisto kerättiin lapsilähtöisesti lapsia osallistavalla menetelmällä. Lapset valokuvasivat mielipaikkansa ulkoa kodin läheltä ja kuvan paikasta keskusteltiin 3-4 lapsen ryhmissä valokuvahaastattelussa. Valokuvahaastattelu toteutettiin koulupäivän aikana. Haastatteluaineisto analysoitiin fenomenologishermeneuttisella analyysillä.
Tutkimuksen analyysin perusteella lasten paikkasuhde muodostuu joko yksityisistä, sosiaalisista tai esteettisistä/emotionaalisista paikoista. Näistä merkityskokonaisuuksista vahvimmin edustettuina olivat sosiaaliset ja esteettiset/emotionaaliset paikat. Lasten kertomana tuli esille monia erilaisia yhdessäolon muotoja kavereiden ja sisarusten kanssa ja kuin huomaamattaan he oppivat paikoissaan uusien fyysisten taitojen lisäksi yhdessäoloa. Ajan viettäminen mielipaikoissa oli hauskaa ja niissä koettiin jännitystä. Myös oma rauha nousi tärkeäksi asiaksi. Lasten mielipaikat osoittautuivat hyviksi oppimisympäristöiksi ja niitä voi soveltaen käyttää toimivaan oppimisympäristöön myös koulukontekstissa. Tällä tavoin voidaan tukea lasten luontosuhteen ja identiteetin kehittymistä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Olis yks toive: että me ei roskattais tai myrkytettäis luontoa, eikä tapettais turhaan eläimiä" : lasten luontosuhde ja sen paikallisuus
Ala-Luoma, Anne; Otronen, Petriina (2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää lasten luontosuhdetta ja sen paikallisuutta sekä kehittää tutkimuksen lapsilähtöisyyttä. Luontosuhdetta lähestymme lasten itse kertomien luontokertomusten ja niissä esille ... -
Tarinasäveltämisen retkellä ADHD-piirteisen esikoululaisen kanssa
Hurme-Kuikka, Tuija (2020)Tämä tutkimus on lapsilähtöinen tapaustutkimus, jossa kokeillaan tarinasäveltämisen työtapaa ADHD-piirteisen esikoululaisen kanssa. Tutkimuksessa selvitetään kvalitatiivisella otteella, mitä piirteitä tutkimushenkilön ... -
Kuntouttava arki lapsen tueksi : kasvatuksen ja kuntoutuksen yhteistoiminnan rakentuminen asiantuntijoiden keskusteluissa
Sipari, Salla (Jyväskylän yliopisto, 2008)Paljon erityistä tukea tarvitsevat lapset ovat monenlaisten kasvatus- ja kuntoutuspalvelujen käyttäjiä. Lapsen ja perheen näkökulmasta kasvatuksen ja kuntoutuksen tulee muodostaa mielekäs kokonaisuus, jolloin arki järjestetään ... -
Kasvatusyhteistyön rakentuminen pienen lapsen varhaiskasvatuksen aloituksessa : tapaustutkimus
Toivonen, Sari (2017)Toivonen, Sari. 2017. Kasvatusyhteistyön rakentuminen pienen lapsen varhaiskasvatuksen aloituksessa — tapaustutkimus. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 76 ... -
Pienen lapsen arjen rakentuminen työssäkäyvien vanhempien näkökulmasta
Turunen, Maija (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää työssäkäyvien vanhempien näkökulmasta pienten lasten arkea. Lapsen arjen tiedetään olevan sidoksissa muun perheen arkeen (ks. Repo 2009) sekä lapsen kasvuympäristöön (ks. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.