University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Tarinasäveltämisen retkellä ADHD-piirteisen esikoululaisen kanssa

Icon
824.1Kb

Authors
Hurme-Kuikka, Tuija
Date
2020
Discipline
Musiikkiterapia (maisteriohjelma)Master's Degree Programme in Music Therapy
Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
You can request a copy of this thesis here
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämä tutkimus on lapsilähtöinen tapaustutkimus, jossa kokeillaan tarinasäveltämisen työtapaa ADHD-piirteisen esikoululaisen kanssa. Tutkimuksessa selvitetään kvalitatiivisella otteella, mitä piirteitä tutkimushenkilön tarinasävellyksissä tulee esiin, ja miten minäpystyvyyden osatekijät näyttäytyvät hänen kanssaan toteutettavissa tarinasäveltämisen tuokioissa. Tutkimushenkilö toimii tutkijakumppanina tutkimuksen suunnittelu-, toteutus- ja raportointivaiheessa. Tutkimusaineisto kerättiin videoimalla tutkimushenkilön kymmenen tarinasäveltämisen tuokiota ja niiden päätteeksi pidetty tarinasäveltämisen konsertti. Tiivistin aineiston etsimällä siitä minäpystyvyyden osatekijöihin, onnistumisen kokemuksiin, palautteeseen, tunne- ja fysiologisiin kokemuksiin sekä vertaiskokemuksiin ja -malleihin, liittyviä katkelmia. Nämä katkelmat katsoin ja analysoin tarinasäveltäjän, tutkijakumppanini, kanssa yhteensä kolmessa tapaamisessa. Samalla tarkastelimme hänen tekemiään tarinasävellyksiä ja soitimme niitä. Nämäkin tapaamiset videoitiin. Litteroin näin syntyneen aineiston olennaisin osin ja käsittelin sitä sekä aineisto- että teorialähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Koska kysymyksessä on lapsilähtöinen tutkimus, tutkijakumppanini on hyväksynyt tutkimuksen tulokset ja johtopäätökset. Hän on myös valinnut teoksistaan tässä tutkimuksessa tarkemmin esiteltävät tarinasävellykset. Tutkimus tuo näkyviin tutkimushenkilön tarinasävellysten aiheet ja musiikilliset piirteet. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tutkimushenkilön tarinasävellysten aiheet nousevat hänen kiinnostuksenkohteistaan ja arjestaan. Instrumenttivalinnat ja oman äänen käyttö näyttäytyvät teoksissa monipuolisina. Tutkimushenkilön teosten musiikillisissa ratkaisuissa erottuu kahta erilaista lähestymistapaa: toisissa näkyy pyrkimys tonaalisuuteen ja sävellajin tuntuun, toisissa ote on sen sijaan kokeileva. Instrumenttivalinta näyttää osin suuntaavan teosten musiikillisia piirteitä. Tutkimushenkilön musikaalisuus ja musiikin harrastaminen tulevat esiin teosten tonaalisina pyrkimyksinä, melodisten ja rytmisten aiheiden tavoitteluna, aiheiden toistoon perustuvana käsittelynä ja jonkinlaisena musiikillisen muodon tajuna. Tässä tarinasäveltämisen kokeilussa kaikki minäpystyvyyden osatekijät, onnistumisen kokemukset, palaute, tunne- ja fysiologiset kokemukset sekä vertaiskokemukset ja -mallit, tulevat näkyviin myönteisinä. Tarinasäveltämisen työtapa voi siis tarjota useita aineksia tarinasäveltäjän minäpystyvyyden tukemiseen. Lisäksi tarinasäveltäminen menetelmänä näyttää tässä tutkimuksessa tukevan ADHD-piirteisen esikoululaisen uskoa omiin kykyihinsä, mikä kasvattaa motivaatiota ja siten tukee keskittymistä. Tämä tutkimus tuo niin ikään esiin hyväksyvän ja kiireettömän vuorovaikutuksen merkityksiä ja herättää pohtimaan sitä, millaisia ulottuvuuksia ne voivat saada ADHD-piirteisen lapsen arjessa. ...
Keywords
tarinasäveltäminen minäpystyvyys lapsilähtöinen tutkimus tapaustutkimus ADHD vuorovaikutus luovuus musiikki lapset (ikäryhmät) säveltäminen kvalitatiivinen tutkimus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202004162772

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4049]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Osallisuus lapsen luovuuden mahdollistajana varhaiskasvatuksen vuorovaikutustilanteissa 

    Bågman, Marja-Liisa (2019)
    Osallisuutta, luovuutta ja niiden synteesiä tulisi edistää varhaiskasvatuksessa ja muillakin koulutusasteilla. Tarvitaan kykyä nähdä uusia mahdollisuuksia ja toimia luovalla tavalla. Tämän laadullisen tutkimuksen aineistona ...
  • Lapsen ja vanhemman subjunktiivinen tila alle kouluikäisten lasten sanataideryhmissä 

    Haverinen, Karoliina (2020)
    Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, voiko alle kouluikäisten lasten ja heidän vanhempiensa yhteisessä sanataideryhmässä syntyä lapsen ja vanhemman yhteinen subjunktiivinen tila. Tässä tutkimuksessa subjunktiivisella ...
  • "Olis yks toive: että me ei roskattais tai myrkytettäis luontoa, eikä tapettais turhaan eläimiä" : lasten luontosuhde ja sen paikallisuus 

    Ala-Luoma, Anne; Otronen, Petriina (2018)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää lasten luontosuhdetta ja sen paikallisuutta sekä kehittää tutkimuksen lapsilähtöisyyttä. Luontosuhdetta lähestymme lasten itse kertomien luontokertomusten ja niissä esille ...
  • Vauvan vuorovaikutuksen kehittyminen musiikkitoiminnan keinoin 

    Johansson, Marjut (2021)
    Tutkielmassa tutkittiin musiikin vaikutusta vauvan vuorovaikuttamiseen. Tutkimuskysymykseksi asetettiin seuraava: Miten tukea vanhempana vauvan vuorovaikuttamista ja yhteyteen pääsemistä musiikin avulla? Tutkimus toteutui ...
  • Sukupolvisuhteet, hallinta ja subjektifikaatio : etnografinen tutkimus lasten ja aikuisten suhteista vuorohoitopäiväkodissa 

    Siippainen, Anna (Jyväskylän yliopisto, 2018)
    This ethnographic study examines intergenerational relations in a day-care center with extended opening hours. The theoretical starting points of the study draw on Michel Foucault’s concept of governmentality. Therefore, ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre