Maahanmuuttajien kielitaito - yhteiskunnan resurssi vai yksilön kätköissä oleva pääoma? : esimerkkinä toisen polven suomenunkarilaiset
Straszer, B. (2014). Maahanmuuttajien kielitaito - yhteiskunnan resurssi vai yksilön kätköissä oleva pääoma? : esimerkkinä toisen polven suomenunkarilaiset. In M. Mutta, P. Lintunen, I. Ivaska, & P. Peltonen (Eds.), Tulevaisuuden kielenkäyttäjä = Language users of tomorrow (pp. 109-131). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja, 72. https://journal.fi/afinlavk/article/view/60056
Authors
Date
2014Copyright
© 2014 Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry.
The language policy of the European Union has the goal that every citizen will be bilingual and everybody will be able to communicate in two diQ erent languages besides one’s mother tongue. The aim of this article is to investigate the conditions for reaching these goals among people with immigrant backgrounds. The article provides an overview of bilingualism among one group of adults with Hungarian background in Finland. The focus is on language repertoire (e.g. the self-assessed language pro+ ciency), language choice between Finnish and Hungarian, the role of the minority language in their everyday lives and the future prospect for maintenance of Hungarian. The entire article is based on my own data, which I collected for a comparative sociolinguistic study on the role of minority language and identity among second generation adult Hungarians in Finland and Sweden.
Publisher
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ryParent publication ISBN
978-951-9388-60-1Is part of publication
Tulevaisuuden kielenkäyttäjä = Language users of tomorrowISSN Search the Publication Forum
0781-030XKeywords
Original source
https://journal.fi/afinlavk/article/view/60056Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/24478152
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Maintaining the heritage language : young adults from immigrant backgrounds in Finland
Nevaranta, Maria (2023)Monilla maahanmuuttajataustaisilla nuorilla aikuisilla on vaikeuksia säilyttää perintökieltään, mutta perintökielen ylläpitäminen tarjoaa kannustimia kuten sosiaalista integraatiota, kulttuuriperinnön säilyttämistä ja ... -
Russkoâzyčnye molodye immigranty v Finlândii : integraciâ v kontekste obučeniâ i ovladeniâ âzykom
Rynkänen, Tatjana (University of Jyväskylä, 2011) -
KODA-lasten leksikaaliset taidot
Vuorenmaa, Pia (2021)Tutkielmassa tarkastellaan KODA-lasten (kids of deaf adults) eli kuurojen vanhempien kuulevien lasten SVK-LEKSIKKO-arviointimateriaalin tulosten pohjalta heidän leksikaalisia taitojansa, jotka ovat viittoma- ja sanavarastoihin ... -
Family language policy among Kurdish–Persian speaking families in Kermanshah, Iran
Tamleh, Hadis; Rezaei, Saeed; Boivin, Nettie (Walter de Gruyter GmbH, 2022)Minority language studies have received increasing attention over the last decade in Iran. Drawing on Spolsky’s (Spolsky, Bernard. 2004. Language policy. Cambridge: Cambridge University Press) language policy theoretical ... -
Learner agency of immigrant pupils in a Finnish complementary language classroom context
Sun, Dukkeum (2019)This research project starts with a simple but significant need for the exploration of the true meaning of the learners’ act for the sake of better learning and negotiation of their identity as social beings in a second ...