Miksi tarvitsen enemmän ohjausta? : tehostettu henkilökohtainen oppilaanohjaus ja siihen valikoituminen nuoren näkökulmasta
Tutkimukseni tarkoitus oli kuvata tehostettuun henkilökohtaiseen oppilaanohjaukseen valikoituneiden nuorten kokemuksia ja käsityksiä itsestään koululaisina, tehostettuun oppilaanohjaukseen valikoitumisesta sekä perheen roolista valikoitumisessa ja nuoren koulunkäynnissä. Tehostetun henkilökohtaisen oppilaanohjauksen tarjoaminen on lakimuutoksen kautta tullut koulutuksen järjestäjille velvoittavaksi ja ohjauksen tehostamisen tarpeen tunnistamisen käytännöt vaativat kehittämistä. Tämä tutkimus tuo kehitystyöhön nuoren näkökulmaa asiantuntijalausuntojen rinnalle.
Tutkimusaineiston keräsin teemahaastatteluina joulukuussa 2022; haastattelin viittä tehostettuun oppilaan ohjaukseen valikoitunutta nuorta keskisuuresta eteläsavolaisesta yläkoulusta. Analyysin tein fenomenografisen lähestymistavan mukaisesti aineistolähtöisesti ja esittelin aineistosta nousevat merkityskategoriat, jonka jälkeen peilasin niitä teoreettiseen viitekehykseen.
Tuloksista nousi esiin oppimisen pulmien ja kielivaikeuksien aiheuttamaa ohjauksen tarvetta, mutta odotetusti myös se ryhmä nuoria, jotka eivät ohjausta itse pyydä ja joita varten tehostetun ohjauksen tarpeen tunnistamisen käytäntöjä on kehitettävä. Jälkimmäisessä ryhmässä kehittymätön toimijuus ja motivaation puute nousivat keskeisinä nuorten kertomasta ja samalla vahvistui käsitys siitä, että nuoret eivät ole perheen tuen kannalta samanarvoisessa asemassa. Tulokset toivat esiin myös kouluviihtyvyystutkimuksissa esiintynyttä huolta nuoren kyvyttömyydestä nähdä omia onnistumisen mahdollisuuksiaan. Näihin puutteisiin suunnitelmallisella tehostetulla ohjauksella ja hyvällä moniammatillisella yhteistyöllä voidaan vaikuttaa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29589]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tietoinen valinta vai sattumaa? : mikä saa nuoren tekemään valinnan lukion ja ammattikoulun välillä?
Huurinainen, Niina (2010) -
7.-luokkalaisten mieliala- ja tunnekokemukset musiikintunnilla : musiikin yhteys nuoren psyykkiseen hyvinvointiin yläkoulussa
Lepistö, Oona (2023)Tässä pro gradu -tutkielmassa etsitään vastausta siihen, onko musiikilla nuorten psyykkistä hyvinvointia kohentavaa vaikutusta yläkoulun musiikintunneilla. Musiikin yleisiä hyvinvointivaikutuksia on tutkittu paljon, ja ... -
Psyykkinen valmennus tukemassa nuoren urheilijan motivaatiota urheilun ja liikuntatuntien näkökulmasta
Viklund, Netta (2023)Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on selvittää psyykkisen valmennuksen osuus nuorten motivaatioon urheilun, liikunnan sekä koulun näkökulmista. Työ on tarkoitettu urheilijoille, valmentajille, opettajille sekä ... -
Yhteinen perheateria – enemmän kuin vain molekyylejä ja ravintoarvoja : laadullinen tutkimus perheen yhteisestä perheateriasta yläkouluikäisen nuoren vanhempien kertomana
Jääskeläinen, Jaana (2018)Tämän Pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisena yläkouluikäisen nuoren vanhemmat kokevat perheen yhteisen arkiaterian, ja millaisia merkityksiä he liittävät yhteiseen arkiruokailuun. Tutkimus toteutettiin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.