Peruskoulun opettajien työhyvinvoinnin diskurssit mediasisällöissä
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Opettajien työhyvinvoinnista on keskusteltu viime vuosina paljon ja aiheesta on tehty useita tutkimuksia ja selvityksiä. Tässä tutkimuksessa kartoitin peruskoulun opettajien työhyvinvoinnin diskursseja kahdessa luetuimpiin suomalaisiin verkkomedioihin kuuluvassa mediassa (Yle ja Ilta-Sanomat). Lisäksi täydensin aineistoa opetusalan etujärjestön omalla julkaisulla, Opettaja-lehdellä. Tutkimusaineisto koostuu 32 peruskoulun opettajien työhyvinvointia käsittelevästä uutisjutusta kahden vuoden ajalta.
Tekstin, kontekstin ja lukijan kohtaamisessa syntyy merkityksiä (Lehtonen, 1996, s. 10), joita tässä tutkimuksessa tarkastelen opettajien työhyvinvointiin liittyen kriittisen diskurssianalyysin keinoin. Selvitin työssäni, millaisia diskursseja uutisjutuista voidaan tunnistaa peruskoulun opettajien työhyvinvoinnista ja millaisista positioista opettajien työhyvinvoinnin diskursseja mediateksteissä tuotetaan.
Tutkimusaineistossa kolme keskeisintä diskurssia ovat kaipuu perustehtävän äärelle, yleinen kuormittavuuden kokemus ja tunne arvostuksen puutteesta. Diskursseja tuotettiin lähinnä kolmesta positiosta: opettajat itse alansa osaajina ja kokijoina, rehtorit esihenkilön roolissa ja asiantuntijat laajempia näkökulmia esiin tuoden. Päättäjiin, joilla on valta vaikuttaa opettajien työhyvinvointiin vaikkapa resursseja lisäämällä, viitattiin monissa uutisjutuissa, mutta heidän äänensä puuttuu aineistosta. Monet opettajat kokevat olevansa voimattomia vaikuttamaan työhönsä keskeisesti liittyviin seikkoihin, kuten erilaisiin muutoksiin ja ydintehtävien ulkopuolelle kuuluvan työn määrään, mikä osaltaan heikentää työhyvinvointia.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28143]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
“Yhtä stressiä, ylityötä ja resurssipulaa” : opettajien työhyvinvoinnin ongelmien representaatiot Ylen verkkoartikkeleissa vuosina 2016–2022
Heikkilä, Inka; Saarenmaa, Sanni (2023)Tässä tutkielmassa tutkitaan sitä, millaisina opettajien työhyvinvoinnin ongelmia kuvataan Yleisradion verkkoartikkeleissa. Aikaväliksi on valittu viimeisimmän opetussuunnitelman käyttöönoton jälkeinen aika eli 2016–2022. ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien kertomuksia alanvaihtoon johtaneista syistä
Ojaniemi, Riina (2021)Varhaiskasvatusta on jo pitkään vaivannut pula pätevästä henkilöstöstä. Samalla yhä useampia varhaiskasvatuksen opettaja vaihtaa alaa. Varhaiskasvatuksen opettajia kuormittavat aikaisempien tutkimusten perusteella haastavat ... -
Opettaja kiusattuna : peruskoulun opettajien kokemuksia vertaisrajat ylittävästä kiusaamisesta
Kauppi, Teemu (University of Jyväskylä, 2015) -
Psykologinen pääoma musiikinopettajien työhyvinvoinnin voimavarana
Tykkyläinen, Linda (2022)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää musiikinopettajien työhyvinvoinnin kokemusta psykologisen pääoman käsitteen näkökulmasta. Psykologinen pääoma koostuu sinnikkyydestä, itseluottamuksesta, tulevaisuususkosta ... -
Koulutuksellisen tasa-arvon diskurssit ja toimijat peruskoulun tuntijakouudistuksessa
Siekkinen, Kirsi (University of Jyväskylä, 2017)In this research the interest was to understand the discursive formation of educational equality in political texts concerning the national core curriculum in Finland in the beginning of 2010s. The research problem was ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.