Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorTomperi, Tuukka
dc.contributor.authorVeijola, Anna
dc.date.accessioned2023-03-29T10:12:55Z
dc.date.available2023-03-29T10:12:55Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationTomperi, T., & Veijola, A. (2023). Reflektiivisyys ja ajattelun ajatteleminen lukiofilosofiassa. <i>Kasvatus ja aika</i>, <i>17</i>(1), 109-133. <a href="https://doi.org/10.33350/ka.119959" target="_blank">https://doi.org/10.33350/ka.119959</a>
dc.identifier.otherCONVID_177527712
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86179
dc.description.abstractFilosofian oppiaineeseen on aina liitetty lupaus ajattelutaitojen ja itsereflektiivisen ajattelun harjaannuttamisesta. Myös kasvatuksen teoriassa kriittiselle itsereflektiolle on annettu suuri merkitys niin oppimisessa yleisesti kuin uskomusten ja tottumusten uudistumiseen vaikuttavassa kokemuksellisessa oppimisessa erityisesti. Perustelemme reflektiivisyyden tärkeyttä filosofianopetuksessa John Deweyn ja Jack Mezirowin näkemyksillä. Filosofian opettajille on ollut tarjolla vain vähän ainedidaktisia välineitä tukea opiskelijoiden ajattelun itsereflektiota. Analysoimme artikkelissa filosofianopetuksen kokeilua, jossa lukiolaisia ohjattiin ajattelutaitojen itsereflektioon käyttämällä filosofi Roger Sutcliffen kollegoineen kehittämää metakognitiivista mallia. Mallin soveltamista käytäntöön kokeiltiin filosofianopetuksessa yhden lukuvuoden ajan keräten aineistoa filosofian kahdelta pakolliselta opintojaksolta. Tarkastelemme lähestymistavasta kertyneitä kokemuksia ja lukiolaisten kuvaa filosofiasta reflektiivisenä oppiaineena. Kokeilu tuo esiin myös haasteita sekä mahdollisia jatkokysymyksiä ja kehittämistarpeita.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen kouluhistoriallinen seura
dc.relation.ispartofseriesKasvatus ja aika
dc.rightsCC BY-ND 4.0
dc.subject.otherDewey, John
dc.subject.otherMezirow, Jack
dc.subject.otherSutcliffe, Roger
dc.titleReflektiivisyys ja ajattelun ajatteleminen lukiofilosofiassa
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202303292319
dc.contributor.laitosNormaalikoulufi
dc.contributor.laitosTeacher Training Schoolen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange109-133
dc.relation.issn1797-2299
dc.relation.numberinseries1
dc.relation.volume17
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2023 Kasvatus & Aika
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysoajattelu
dc.subject.ysoainedidaktiikka
dc.subject.ysometakognitio
dc.subject.ysolukio
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysoreflektio
dc.subject.ysofilosofia
dc.subject.ysoitsereflektio
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6007
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p18464
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p19878
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7401
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2945
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p23563
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1056
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p26772
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/
dc.relation.doi10.33350/ka.119959
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY-ND 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY-ND 4.0