dc.contributor.author | Körkkö, Minna | |
dc.contributor.author | Ketonen, Laura | |
dc.date.accessioned | 2023-03-28T08:48:27Z | |
dc.date.available | 2023-03-28T08:48:27Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Körkkö, M., & Ketonen, L. (2023). Itsenäinen osaamisalue vai kaikkien taitojen äiti : reflektiivisyyden merkitys opettajan osaamiselle. <i>Kasvatus ja aika</i>, <i>17</i>(1), 184-202. <a href="https://doi.org/10.33350/ka.116947" target="_blank">https://doi.org/10.33350/ka.116947</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_177805487 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86142 | |
dc.description.abstract | Reflektio on keskeinen opettajan oppimisen edesauttaja. Tämän tutkimuksen lähtökohtana on havaintomme, että opettajankoulutuksessa reflektiota tarkastellaan usein pelkkänä ammatillisen kehittymisen välineenä, jonka avulla opettaja kehittää työtään ja itseään opettajana. Määritelmä ei kuitenkaan anna tarkkaa kuvaa siitä, kuinka reflektio kytkeytyy opettajan laaja-alaiseen osaamiseen ja miten reflektiotaito kehittyy osana osaamista. Artikkelissamme käsittelemme reflektiivisyyttä tarkastelemalla moniulotteista opettajan osaamisen prosessimallia (MAP). Tavoitteena on tutkia reflektion suhdetta MAP-mallin opettajan osaamisalueisiin. Analyysissa tarkastelemme MAP-mallin perustana olevaa kirjallisuutta kahden reflektiomallin näkökulmasta: Mezirowin transformatiivisen oppimisen teorian sekä Korthagenin holistisen lähestymistavan. Tutkimustulostemme mukaan reflektio kytkeytyy opettajan kaikkiin osaamisalueisiin tilannesidonnaisten taitojen (havaitseminen, tulkinta, päätöksenteko) sekä ammatillisten käytäntöjen kautta. Havaitsimme myös, että analysoimamme aineiston reflektiokuvauksista puuttui lähes kokonaan Mezirowin kriittisen reflektion taso, mutta Korthagenin malli oli aineistossa laajasti edustettuna. Tulkintamme mukaan reflektio voidaan ymmärtää itsenäisenä osaamisalueena, jonka kehittymistä tulee tukea. Tutkimus ottaa kantaa, mitä tämä tarkoittaa MAP-mallin ja opettajankoulutuksen kehittämisen kannalta. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Suomen kouluhistoriallinen seura | |
dc.relation.ispartofseries | Kasvatus ja aika | |
dc.rights | CC BY-ND 4.0 | |
dc.title | Itsenäinen osaamisalue vai kaikkien taitojen äiti : reflektiivisyyden merkitys opettajan osaamiselle | |
dc.type | research article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202303282283 | |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 184-202 | |
dc.relation.issn | 1797-2299 | |
dc.relation.numberinseries | 1 | |
dc.relation.volume | 17 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © 2023 Kasvatus & Aika | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | article | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | uudistava oppiminen | |
dc.subject.yso | holismi | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | ammatillinen kehitys | |
dc.subject.yso | osaaminen | |
dc.subject.yso | reflektio | |
dc.subject.yso | opettajankoulutus | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1117 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p25956 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p13921 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2945 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p13158 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p8343 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p23563 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p10746 | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/ | |
dc.relation.doi | 10.33350/ka.116947 | |
dc.type.okm | A1 | |