Show simple item record

dc.contributor.authorKörkkö, Minna
dc.contributor.authorKetonen, Laura
dc.date.accessioned2023-03-28T08:48:27Z
dc.date.available2023-03-28T08:48:27Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationKörkkö, M., & Ketonen, L. (2023). Itsenäinen osaamisalue vai kaikkien taitojen äiti : reflektiivisyyden merkitys opettajan osaamiselle. <i>Kasvatus ja aika</i>, <i>17</i>(1), 184-202. <a href="https://doi.org/10.33350/ka.116947" target="_blank">https://doi.org/10.33350/ka.116947</a>
dc.identifier.otherCONVID_177805487
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86142
dc.description.abstractReflektio on keskeinen opettajan oppimisen edesauttaja. Tämän tutkimuksen lähtökohtana on havaintomme, että opettajankoulutuksessa reflektiota tarkastellaan usein pelkkänä ammatillisen kehittymisen välineenä, jonka avulla opettaja kehittää työtään ja itseään opettajana. Määritelmä ei kuitenkaan anna tarkkaa kuvaa siitä, kuinka reflektio kytkeytyy opettajan laaja-alaiseen osaamiseen ja miten reflektiotaito kehittyy osana osaamista. Artikkelissamme käsittelemme reflektiivisyyttä tarkastelemalla moniulotteista opettajan osaamisen prosessimallia (MAP). Tavoitteena on tutkia reflektion suhdetta MAP-mallin opettajan osaamisalueisiin. Analyysissa tarkastelemme MAP-mallin perustana olevaa kirjallisuutta kahden reflektiomallin näkökulmasta: Mezirowin transformatiivisen oppimisen teorian sekä Korthagenin holistisen lähestymistavan. Tutkimustulostemme mukaan reflektio kytkeytyy opettajan kaikkiin osaamisalueisiin tilannesidonnaisten taitojen (havaitseminen, tulkinta, päätöksenteko) sekä ammatillisten käytäntöjen kautta. Havaitsimme myös, että analysoimamme aineiston reflektiokuvauksista puuttui lähes kokonaan Mezirowin kriittisen reflektion taso, mutta Korthagenin malli oli aineistossa laajasti edustettuna. Tulkintamme mukaan reflektio voidaan ymmärtää itsenäisenä osaamisalueena, jonka kehittymistä tulee tukea. Tutkimus ottaa kantaa, mitä tämä tarkoittaa MAP-mallin ja opettajankoulutuksen kehittämisen kannalta.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen kouluhistoriallinen seura
dc.relation.ispartofseriesKasvatus ja aika
dc.rightsCC BY-ND 4.0
dc.titleItsenäinen osaamisalue vai kaikkien taitojen äiti : reflektiivisyyden merkitys opettajan osaamiselle
dc.typeresearch article
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202303282283
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange184-202
dc.relation.issn1797-2299
dc.relation.numberinseries1
dc.relation.volume17
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2023 Kasvatus & Aika
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationarticle
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysouudistava oppiminen
dc.subject.ysoholismi
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysoammatillinen kehitys
dc.subject.ysoosaaminen
dc.subject.ysoreflektio
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1117
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p25956
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p13921
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2945
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p13158
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8343
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p23563
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10746
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/
dc.relation.doi10.33350/ka.116947
dc.type.okmA1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

CC BY-ND 4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as CC BY-ND 4.0