Kohti reflektiivistä katsomuskasvatusta
Keränen-Pantsu, R., Huttunen, R., & Heikkinen, H. L. T. (2023). Kohti reflektiivistä katsomuskasvatusta. Kasvatus ja aika, 17(1), 93-108. https://doi.org/10.33350/ka.119357
Published in
Kasvatus ja aikaDate
2023Copyright
© 2023 Kasvatus & Aika
Tässä artikkelissa käsitellään reflektiivisyyttä katsomuskasvatuksen kontekstissa filosofisista ja teoreettisista näkökulmista. Katsomuskasvatus tulkitaan tässä laajasti: se kattaa elämänkatsomustiedon ja uskontojen opetuksen lisäksi kaiken kasvatuksen, joka tukee katsomuksen muodostumista ja identiteettityötä. Reflektiivinen katsomuskasvatus asettuu vastakohdaksi indoktrinatiiviselle kasvatukselle, jossa pyritään iskostamaan tietynlaiseen oppiin tai uskomusjärjestelmään perustuva ajattelutapa oppilaiden mieliin. Reflektiivisen katsomuskasvatuksen tarkoitus on antaa lapselle ja nuorelle välineitä määritellä identiteettiään ja maailmankuvaansa. Artikkelissa esitetään uusi reflektiivisen katsomuskasvatuksen malli, jossa sovelletaan indoktrinaation kriittistä teoriaa sekä identiteetin ja kriittisen reflektion käsitteitä. Mallin pohjalta ehdotetaan, että katsomusreflektiivinen kasvatus edellyttää sekä kasvattajan minäpositioon kohdistuvaa identiteettireflektiivisyyttä että yhteisöön ja siinä vallitseviin kasvatuskäytäntöihin kohdistuvaa käytäntöreflektiivisyyttä.
...
![showless](/themes/JYX2//images/showless.png)
![showmore](/themes/JYX2//images/showmore.png)
Publisher
Suomen kouluhistoriallinen seuraISSN Search the Publication Forum
1797-2299Keywords
Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/177526841
Metadata
Show full item recordCollections
Related funder(s)
Research Council of FinlandFunding program(s)
Academy Project, AoFAdditional information about funding
Tutkimus liittyy Suomen Akatemian rahoittamaan Wisdom in Practice-hankkeeseen (päätösnumero 351238).License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Pedagogical Purposes of Narratives in Worldview Education : Teachers' Conceptions
Keränen-Pantsu, Raili; Heikkinen, Hannu (Society for Research and Knowledge Management, 2019)This study explores teachers’ pedagogical purposes for using narratives in Finnish religious and worldview education. The article stems from a philosophical and pedagogical view on narrative cognition as a fundamental ... -
Kolmasluokkalaisen käsitys Jumalasta ja kuolemasta
Miettinen, Riikka (2002) -
Totuuden jäljillä : tekstin tulkinta nuorten aikuisten raamattupiirikeskusteluissa
Nissi, Riikka (Jyväskylän yliopisto, 2010) -
Yhteisöllisen identiteetin rakentuminen Ristin Voitto -lehden mielipidekirjoituksissa
Melander, Mirja-Liisa (2010)Tässä pro gradu -työssä tarkastellaan helluntailaisten yhteisöllisen identiteetin rakentumista. Helluntailiike on karismaattisuutta korostava protestanttinen uskonsuuntaus, johon kuuluu Suomessa reilut 45 000 jäsentä. ... -
”Hassan Maikal, aina paikal” : vloggaaminen, kuuluminen ja intersektionaalisuus
Westinen, Elina (Nuorisotutkimusseura, 2019)Artikkeli käsittelee kuulumisen ja kuulumattomuuden intersektionaalista rakentumista suomalaisessa nuorisokulttuurissa yhden tapaustutkimuksen kautta. Erityisesti tutkin sitä, miten tubettaja ja rap-artisti Hassan Maikal ...