dc.contributor.author | Keränen-Pantsu, Raili | |
dc.contributor.author | Huttunen, Rauno | |
dc.contributor.author | Heikkinen, Hannu L. T. | |
dc.date.accessioned | 2023-03-28T08:46:48Z | |
dc.date.available | 2023-03-28T08:46:48Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Keränen-Pantsu, R., Huttunen, R., & Heikkinen, H. L. T. (2023). Kohti reflektiivistä katsomuskasvatusta. <i>Kasvatus ja aika</i>, <i>17</i>(1), 93-108. <a href="https://doi.org/10.33350/ka.119357" target="_blank">https://doi.org/10.33350/ka.119357</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_177526841 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86141 | |
dc.description.abstract | Tässä artikkelissa käsitellään reflektiivisyyttä katsomuskasvatuksen kontekstissa filosofisista ja teoreettisista näkökulmista. Katsomuskasvatus tulkitaan tässä laajasti: se kattaa elämänkatsomustiedon ja uskontojen opetuksen lisäksi kaiken kasvatuksen, joka tukee katsomuksen muodostumista ja identiteettityötä. Reflektiivinen katsomuskasvatus asettuu vastakohdaksi indoktrinatiiviselle kasvatukselle, jossa pyritään iskostamaan tietynlaiseen oppiin tai uskomusjärjestelmään perustuva ajattelutapa oppilaiden mieliin. Reflektiivisen katsomuskasvatuksen tarkoitus on antaa lapselle ja nuorelle välineitä määritellä identiteettiään ja maailmankuvaansa. Artikkelissa esitetään uusi reflektiivisen katsomuskasvatuksen malli, jossa sovelletaan indoktrinaation kriittistä teoriaa sekä identiteetin ja kriittisen reflektion käsitteitä. Mallin pohjalta ehdotetaan, että katsomusreflektiivinen kasvatus edellyttää sekä kasvattajan minäpositioon kohdistuvaa identiteettireflektiivisyyttä että yhteisöön ja siinä vallitseviin kasvatuskäytäntöihin kohdistuvaa käytäntöreflektiivisyyttä. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Suomen kouluhistoriallinen seura | |
dc.relation.ispartofseries | Kasvatus ja aika | |
dc.rights | CC BY-ND 4.0 | |
dc.subject.other | indoktrinaatio | |
dc.title | Kohti reflektiivistä katsomuskasvatusta | |
dc.type | research article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202303282282 | |
dc.contributor.laitos | Koulutuksen tutkimuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Finnish Institute for Educational Research | en |
dc.contributor.oppiaine | Resurssiviisausyhteisö | fi |
dc.contributor.oppiaine | School of Resource Wisdom | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 93-108 | |
dc.relation.issn | 1797-2299 | |
dc.relation.numberinseries | 1 | |
dc.relation.volume | 17 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © 2023 Kasvatus & Aika | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | article | |
dc.relation.grantnumber | 351238 | |
dc.subject.yso | katsomuskasvatus | |
dc.subject.yso | ideologiat | |
dc.subject.yso | uskonnollinen identiteetti | |
dc.subject.yso | kasvatusfilosofia | |
dc.subject.yso | identiteetti | |
dc.subject.yso | elämänkatsomustieto | |
dc.subject.yso | maailmankuva | |
dc.subject.yso | doktriinit | |
dc.subject.yso | uskontokasvatus | |
dc.subject.yso | reflektio | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p39300 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p216 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p22876 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2746 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p9743 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p8617 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p219 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p10353 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2068 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p23563 | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/ | |
dc.relation.doi | 10.33350/ka.119357 | |
dc.relation.funder | Research Council of Finland | en |
dc.relation.funder | Suomen Akatemia | fi |
jyx.fundingprogram | Academy Project, AoF | en |
jyx.fundingprogram | Akatemiahanke, SA | fi |
jyx.fundinginformation | Tutkimus liittyy Suomen Akatemian rahoittamaan Wisdom in Practice-hankkeeseen (päätösnumero 351238). | |
dc.type.okm | A1 | |