Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKeränen-Pantsu, Raili
dc.contributor.authorHuttunen, Rauno
dc.contributor.authorHeikkinen, Hannu L. T.
dc.date.accessioned2023-03-28T08:46:48Z
dc.date.available2023-03-28T08:46:48Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationKeränen-Pantsu, R., Huttunen, R., & Heikkinen, H. L. T. (2023). Kohti reflektiivistä katsomuskasvatusta. <i>Kasvatus ja aika</i>, <i>17</i>(1), 93-108. <a href="https://doi.org/10.33350/ka.119357" target="_blank">https://doi.org/10.33350/ka.119357</a>
dc.identifier.otherCONVID_177526841
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86141
dc.description.abstractTässä artikkelissa käsitellään reflektiivisyyttä katsomuskasvatuksen kontekstissa filosofisista ja teoreettisista näkökulmista. Katsomuskasvatus tulkitaan tässä laajasti: se kattaa elämänkatsomustiedon ja uskontojen opetuksen lisäksi kaiken kasvatuksen, joka tukee katsomuksen muodostumista ja identiteettityötä. Reflektiivinen katsomuskasvatus asettuu vastakohdaksi indoktrinatiiviselle kasvatukselle, jossa pyritään iskostamaan tietynlaiseen oppiin tai uskomusjärjestelmään perustuva ajattelutapa oppilaiden mieliin. Reflektiivisen katsomuskasvatuksen tarkoitus on antaa lapselle ja nuorelle välineitä määritellä identiteettiään ja maailmankuvaansa. Artikkelissa esitetään uusi reflektiivisen katsomuskasvatuksen malli, jossa sovelletaan indoktrinaation kriittistä teoriaa sekä identiteetin ja kriittisen reflektion käsitteitä. Mallin pohjalta ehdotetaan, että katsomusreflektiivinen kasvatus edellyttää sekä kasvattajan minäpositioon kohdistuvaa identiteettireflektiivisyyttä että yhteisöön ja siinä vallitseviin kasvatuskäytäntöihin kohdistuvaa käytäntöreflektiivisyyttä.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen kouluhistoriallinen seura
dc.relation.ispartofseriesKasvatus ja aika
dc.rightsCC BY-ND 4.0
dc.subject.otherindoktrinaatio
dc.titleKohti reflektiivistä katsomuskasvatusta
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202303282282
dc.contributor.laitosKoulutuksen tutkimuslaitosfi
dc.contributor.laitosFinnish Institute for Educational Researchen
dc.contributor.oppiaineResurssiviisausyhteisöfi
dc.contributor.oppiaineSchool of Resource Wisdomen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange93-108
dc.relation.issn1797-2299
dc.relation.numberinseries1
dc.relation.volume17
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2023 Kasvatus & Aika
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.relation.grantnumber351238
dc.subject.ysokatsomuskasvatus
dc.subject.ysoideologiat
dc.subject.ysouskonnollinen identiteetti
dc.subject.ysokasvatusfilosofia
dc.subject.ysoidentiteetti
dc.subject.ysoelämänkatsomustieto
dc.subject.ysomaailmankuva
dc.subject.ysodoktriinit
dc.subject.ysouskontokasvatus
dc.subject.ysoreflektio
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p39300
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p216
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p22876
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2746
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p9743
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8617
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p219
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10353
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2068
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p23563
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/
dc.relation.doi10.33350/ka.119357
dc.relation.funderResearch Council of Finlanden
dc.relation.funderSuomen Akatemiafi
jyx.fundingprogramAcademy Project, AoFen
jyx.fundingprogramAkatemiahanke, SAfi
jyx.fundinginformationTutkimus liittyy Suomen Akatemian rahoittamaan Wisdom in Practice-hankkeeseen (päätösnumero 351238).
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY-ND 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY-ND 4.0