Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPirttimaa, Raija
dc.contributor.authorSalonen, Anna
dc.date.accessioned2023-03-24T06:35:16Z
dc.date.available2023-03-24T06:35:16Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86107
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa etsittiin onnistuneita inkluusioratkaisuja vaikeimmin vammaisten toiminta-alueittain peruskoulutasolla opiskelevien oppilaiden koulunkäyntiin. Inkluusioratkaisuja etsittiin tarkemmin juuri sosiaaliseen inkluusioon ja osallisuuteen laadullisen tutkimuksen avulla. Aiempaa tutkimusta vaikeimmin vammaisten inkluusion edistämisestä on hyvin vähän. Tutkimusaineistona olivat INTO- tutkimushankkeen aineiston inkluusiota ja integraatiota käsittelevät osat. Tutkimushenkilöt olivat toiminta-alueittain opettavia opettajia, jotka työskentelivät laajalti koko Suomen alueella olevissa kouluissa, sekä erityiskouluissa että lähikouluissa. Tutkimuksen tulokset korostavat yhteistyön merkitystä onnistuneille inkluusioratkaisuille. Yhteistyötä mahdollistavat positiivinen asenneilmapiiri ja opettajan minäpystyvyys. Opettajien asenteilla sekä myös laajemmin koulun henkilökunnan ja koulun rakenteiden asenteella on ratkaiseva merkitys inkluusion ja integraation toteutumiselle. Yhteistyön, vierailujen ja osallisuuden mahdollisuudet korostuivat ratkaisuissa. Erillisyys ja kielteiset asenteet estivät näiden mahdollisuuksien toteutumista. Luovat ratkaisut yhteistyössä voivat tukea sosiaalista inkluusiota ja integraatiota vaikeimmin vammaisten oppilaiden osalta. Sosiaalisen ja asennetason inkluusion edistäminen koulussa on tärkeää myös laajemman inkluusion ja integraation yhteiskuntaan kannalta.fi
dc.format.extent50
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othersosiaalinen inkluusio
dc.subject.othervaikeimmin vammaiset
dc.titleRatkaisuja toiminta-alueittain opiskelevien oppilaiden inkluusion edistämiseen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202303242256
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysotoiminta-alueittain järjestettävä opetus
dc.subject.ysovammaistutkimus
dc.subject.ysoinkluusio
dc.subject.ysovammaiset
dc.subject.ysointegraatio
dc.subject.ysoerityisopetus
dc.subject.ysoasenteet
dc.subject.ysoerityispedagogiikka
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysokoulut
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright