dc.contributor.advisor | Pirttimaa, Raija | |
dc.contributor.author | Salonen, Anna | |
dc.date.accessioned | 2023-03-24T06:35:16Z | |
dc.date.available | 2023-03-24T06:35:16Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86107 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa etsittiin onnistuneita inkluusioratkaisuja vaikeimmin vammaisten toiminta-alueittain peruskoulutasolla opiskelevien oppilaiden koulunkäyntiin. Inkluusioratkaisuja etsittiin tarkemmin juuri sosiaaliseen inkluusioon ja osallisuuteen laadullisen tutkimuksen avulla. Aiempaa tutkimusta vaikeimmin vammaisten inkluusion edistämisestä on hyvin vähän.
Tutkimusaineistona olivat INTO- tutkimushankkeen aineiston inkluusiota ja integraatiota käsittelevät osat. Tutkimushenkilöt olivat toiminta-alueittain opettavia opettajia, jotka työskentelivät laajalti koko Suomen alueella olevissa kouluissa, sekä erityiskouluissa että lähikouluissa.
Tutkimuksen tulokset korostavat yhteistyön merkitystä onnistuneille inkluusioratkaisuille. Yhteistyötä mahdollistavat positiivinen asenneilmapiiri ja opettajan minäpystyvyys. Opettajien asenteilla sekä myös laajemmin koulun henkilökunnan ja koulun rakenteiden asenteella on ratkaiseva merkitys inkluusion ja integraation toteutumiselle. Yhteistyön, vierailujen ja osallisuuden mahdollisuudet korostuivat ratkaisuissa. Erillisyys ja kielteiset asenteet estivät näiden mahdollisuuksien toteutumista.
Luovat ratkaisut yhteistyössä voivat tukea sosiaalista inkluusiota ja integraatiota vaikeimmin vammaisten oppilaiden osalta. Sosiaalisen ja asennetason inkluusion edistäminen koulussa on tärkeää myös laajemman inkluusion ja integraation yhteiskuntaan kannalta. | fi |
dc.format.extent | 50 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | sosiaalinen inkluusio | |
dc.subject.other | vaikeimmin vammaiset | |
dc.title | Ratkaisuja toiminta-alueittain opiskelevien oppilaiden inkluusion edistämiseen | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202303242256 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | toiminta-alueittain järjestettävä opetus | |
dc.subject.yso | vammaistutkimus | |
dc.subject.yso | inkluusio | |
dc.subject.yso | vammaiset | |
dc.subject.yso | integraatio | |
dc.subject.yso | erityisopetus | |
dc.subject.yso | asenteet | |
dc.subject.yso | erityispedagogiikka | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | osallisuus | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | koulut | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |