Jyväskylän yliopisto | JYX-julkaisuarkisto

  • suomi  | Anna palautetta |
    • suomi
    • English
 
  • Kirjaudu
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä aineisto 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Väitöskirjat
  • Näytä aineisto
JYX > Opinnäytteet > Väitöskirjat > Näytä aineisto

Tutkivana opettajana arvioinnin olemusta etsimässä : kertomus oppilaan kasvua tukevan arvioinnin kehittämisestä yksilöllisenä ja yhteistoiminnallisena prosessina

Thumbnail
Katso/Avaa
12. Mb

Lataukset:  
Show download detailsHide download details  
Julkaistu sarjassa
Tutkiva opettaja
Tekijät
Törmä, Elina
Päivämäärä
2011

 
The purpose of this narrative research is to describe a) my personal growth in implementing and developing assessment as a researching teacher and b) the action research I implemented with my fellow teachers in order to develop growth-oriented pupil assessment. Through narrative analysis, reflection and reflective writing, my autobiographic material and the data collected during the action research process constitute a narrative. This narrative aims at offering readers resources for reflecting on their own thinking and practice regarding evaluation and for developing assessment. The key point of departure for the study is to develop assessment implemented during interaction, on the value basis of supporting the development of pupils' self-concept. The development of growth-oriented assessment relies on a teacher' s own identity and the promotion of his/her growth. The aim of the action research implemented by myself and my colleagues on this basis has been a) to further our awareness of our own evaluation thinking and practice, as well as its development, b) to develop our pupils' self-assessment skills and ask them about their experiences of interactive assessment, and c) to promote our professional growth through collegial collaboration. Our action research has been participatory, collaborative and reflective. Reflective discussions and data collection methods have been based on classroom observations and videos, as well as on interviews with teachers, pupils and parents. The principal finding of our study is the opening up of a communicative space both in our evaluation practices and, through the research, in our social relationships. The communicative space opened up to our colleagues and pupils as we developed class interaction, teacher-student dialogue, evaluative discussion, and self-assessment (4th evaluation generation). The communicative space expanded to encompass parents when they were included in the evaluation discussions (5th evaluation generation) and in the research. The individual narratives can also be considered to be our research findings. These narratives concretize our own development and the elements promoting pupils' growth in teacher' s thinking and action, in addition to the experiences of pupils, teachers and parents. The narratives offer a basis for reflection and material for implementing and developing qualitative growth-oriented pupil assessment, to be utilized by teachers, teacher students, in teacher education and, in general, in the debate on evaluation and its value basis. ...
ISBN
978-951-39-9597-3
URI

http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9597-3

Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedot
Kokoelmat
  • Väitöskirjat [3178]

Samankaltainen aineisto

Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.

  • Oppilaan kokonaisvaltaista kasvua tukevaa luokkahuoneilmapiiriä etsimässä : "semmonen niinkö sosiaalisen lämmön ja auttamisen ilmapiiri olis kiva" 

    Lakanen, Henna (2013)
    Etsin tässä laadullisessa tapaustutkimuksessa opettajan mahdollisuuksia ja keinoja rakentaa oppilaan kokonaisvaltaista kasvua tukevaa luokkahuoneilmapiiriä. Kokonaisvaltaisen kasvun tukemisella tarkoitetaan tässä tutkimuksessa ...
  • Nakkisormesta älypelaajaksi : kertomus lentopallon taktisen viitepeliympäristön kehittämisestä 

    Tuomaala, Juuso; Vainio, Paula (2006)
  • Luokanopettajien kokemuksia ja käsityksiä käytöspassista käyttäytymisen ohjaamisen sekä oppilaan arvioinnin välineenä 

    Mäkelä, Tarja; Pesola, Kristiina (2005)
  • Opettaja määrittelijänä - oppilas määriteltävänä : sanallisen oppilaan arvioinnin sisällön analyysi 

    Mäensivu, Kirsti (1999)
    The focus of the research is threefold. First, the trends of pupil assessment, the concept "academic self-concept" and the way teachers perceive, describe and interprete their pupils's learning and achievements are analyzed. ...
  • Opettajan mahdollisuudet vaikuttaa oppilaan haasteelliseen käytökseen alakoulussa : vaihtoehtoja etsimässä 

    Kuisma, Anne (2014)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaaopettajien mahdollisuuksia vaikuttaa alakoulun oppilaan haasteelliseen käyttäytymiseen. Pyrkimyksenä oli myös selvittää opettajien näkemyksiä uusista, vaihtoehtoisista, ...
  • Selaa aineistoja
  • Selaa aineistoja
  • Artikkelit
  • E-kirjat
  • Esitelmät ja posterit
  • Historialliset kartat
  • Julkaisusarjat
  • Konferenssit ja seminaarit
  • Lehdet
  • Opinnäytteet
  • Oppimateriaalit
  • Nuotit ja musiikki
  • Tutkimusdata
  • Tutkimusraportit
  • Valokuvat

Selaa

Kaikki aineistotKokoelmaluetteloJulkaisupäivätTekijätAsiasanatJulkaistuLaitosOppiaine

Omat tiedot

Kirjaudu sisään

Tilastot

Tarkastele käyttötilastoja
  • Kuinka julkaista JYXissä?
  • Rinnakkais­tallentaminen
  • Opinnäytteiden julkaisu
  • Väitöskirjojen julkaisu
  • Julkaisupalvelut

Avoin tiede JYU:ssa
 
Tietosuojailmoitus

Saavutettavuusseloste

Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.
Open Science Centre