Oppilaan kokonaisvaltaista kasvua tukevaa luokkahuoneilmapiiriä etsimässä : "semmonen niinkö sosiaalisen lämmön ja auttamisen ilmapiiri olis kiva"
Etsin tässä laadullisessa tapaustutkimuksessa opettajan mahdollisuuksia ja keinoja rakentaa oppilaan kokonaisvaltaista kasvua tukevaa luokkahuoneilmapiiriä. Kokonaisvaltaisen kasvun tukemisella tarkoitetaan tässä tutkimuksessa oppilaan minäkäsityksen tukemista, sillä minäkäsitys on sekä pohjana että osa kaikkea oppimista. Lähestyn tutkimustehtävääni kahden tutkimuskysymyksen kautta, jotka ovat 1) Mitä asioita opettajat pitävät tärkeinä oppilaan kokonaisvaltaista kasvua tukevan luokkahuoneilmapiirin kannalta? 2) Miten opettajan puheessa ja toiminnassa konkretisoituu oppilaan kokonaisvaltaisen kasvun tukeminen?
Tutkimukseen osallistuneista opettajista toinen on alakoulun ensimmäisen luokan opettaja, ja toinen opettaa viidettä luokkaa. Aineistonkeruumenetelminä olen käyttänyt puolistrukturoitua haastattelua sekä havainnointia. Olen analysoinut keräämääni aineistoa teorialähtöisesti neljän teeman avulla. Teemat ovat vuorovaikutus, yhteenkuuluvuus, johtajuus ja osallisuus sekä säännöt ja konfliktien ratkaisu. Olen lisäksi tehnyt aineistolähtöistä narratiivistä analyysia kirjoittamalla auki analyysini pohjalla olevia narratiiveja. Olen siis kirjoittanut niin ikään narratiivia.
Opettajan mahdollisuudet ja keinot rakentaa oppilaan kokonaisvaltaista kasvua tukevaa luokkahuoneilmapiiriä voidaan tiivistää tutkimustulosteni pohjalta: (i) oppilaiden tukemiseen ja heistä välittämiseen, (ii) mielipiteen ilmaisun ja avoimen keskustelun sallimiseen sekä (iii) luokan toiminnan organisointiin ja työskentelytapoihin. Konkreettisia keinoja edellä mainittujen kohtien toteuttamiseen ovat esimerkiksi lapsen yksilöllinen kohtaaminen, osallistava luokkahuonevuorovaikutus sekä säännöistä kiinnipitäminen ja rutiinit.
...
In this qualitative case study, I search teachers’ possibilities and ways to build a classroom climate that supports a student's holistic growth. The concept of ‘supporting holistic growth’ is defined as supporting the development of the positive self-concept of students, as self-concept acts as a base for and is a part of all learning. In this regard, two research questions emerged: 1) What aspects teachers find important in terms of building classroom climate that supports student's holistic growth? 2) How this support is realized in teacher’s talks and in his practices?
One of the studied teachers is a first grade teacher and the other teaches fifth graders. As a data collection method I have used semi-structured interview and also observation. I have analyzed the data using four theoretical themes that are interaction, togetherness, leadership and participation as well as rules and settling conflict situations. Furthermore, I have made theory-based analysis of narratives, and then reconstructed the analysis-based narratives.
According the results of this study, a teacher’s possibilities and ways to build a classroom climate that supports student’s holistic growth can be condensed into three points: (i) supporting and caring about students, (ii) allowing the expression of opinions and free discussion iii) managing classroom and working methods.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29537]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
7.- ja 9.-luokkalaisten sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tunteen yhteys koettuun itsetuntoon liikuntatunneilla
Erikkilä, Emmi; Virtanen, Janna (2022)Tämän pro gradu- tutkielman tarkoituksena oli selvittää 7. ja 9.-luokkalaisten sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tunteen ja koetun itsetunnon yhteyttä liikuntatunneilla. Sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tunteen yhteyttä itsetunnon ... -
Robotti luokkahuoneen ekosysteemissä : robotit kestävän kehityksen tavoitteiden edistäjinä?
Maijala, Minna; Mutta, Maarit (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)Kielten opetus on nopeasti muuttuvassa maailmassa jatkuvasti uusien haasteiden edessä. Monet näistä haasteista liittyvät kulttuurien kohtaamiseen, monikielisyyteen ja oppimisympäristöjen muuttumiseen teknologisen kehityksen ... -
Yläkouluikäisen oppilaan musiikillinen minäkäsitys : tapaustutkimus 8. luokkalaisille
Saukko, Kaisa (2019)Kuka minä olen, millainen minä haluaisin olla ja millainen olen muiden mielestä? Näitä kysymyksiä varmasti moni yläkouluikäinen nuori pohtii. Myös musiikintunneilla tarkastellaan näitä kysymyksiä. Tulamon (1993) määritelmässä ... -
”Meneeks tunteisiin?” : sähköisen palautteen herättämä tunne ja toiminta, oppilaan näkökulmasta
Lappalainen, Pauliina (2024)The purpose of the study was to investigate the emotions experienced by young people in the final year of comprehensive school during lessons, and particularly the kinds of feelings aroused in students by electronically ... -
Lapset kertovat : opettaja huomioi vai huomioiko?
Holopainen, Pia-Liisa; Lahtinen, Salla (2016)Holopainen, Pia-Liisa. & Lahtinen, Salla. 2016. Lapset kertovat – Opettaja huomioi vai huomioiko? Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 64 sivua. Tarkastelemme tässä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.