Tutkivana opettajana arvioinnin olemusta etsimässä : kertomus oppilaan kasvua tukevan arvioinnin kehittämisestä yksilöllisenä ja yhteistoiminnallisena prosessina
The purpose of this narrative research is to describe a) my personal growth in implementing and developing assessment as a researching teacher and b) the action research I implemented with my fellow teachers in order to develop growth-oriented pupil assessment. Through narrative analysis, reflection and reflective writing, my autobiographic material and the data collected during the action research process constitute a narrative. This narrative aims at offering readers resources for reflecting on their own thinking and practice regarding evaluation and for developing assessment. The key point of departure for the study is to develop assessment implemented during interaction, on the value basis of supporting the development of pupils' self-concept. The development of growth-oriented assessment relies on a teacher' s own identity and the promotion of his/her growth. The aim of the action research implemented by myself and my colleagues on this basis has been a) to further our awareness of our own evaluation thinking and practice, as well as its development, b) to develop our pupils' self-assessment skills and ask them about their experiences of interactive assessment, and c) to promote our professional growth through collegial collaboration. Our action research has been participatory, collaborative and reflective. Reflective discussions and data collection methods have been based on classroom observations and videos, as well as on interviews with teachers, pupils and parents. The principal finding of our study is the opening up of a communicative space both in our evaluation practices and, through the research, in our social relationships. The communicative space opened up to our colleagues and pupils as we developed class interaction, teacher-student dialogue, evaluative discussion, and self-assessment (4th evaluation generation). The communicative space expanded to encompass parents when they were included in the evaluation discussions (5th evaluation generation) and in the research. The individual narratives can also be considered to be our research findings. These narratives concretize our own development and the elements promoting pupils' growth in teacher' s thinking and action, in addition to the experiences of pupils, teachers and parents. The narratives offer a basis for reflection and material for implementing and developing qualitative growth-oriented pupil assessment, to be utilized by teachers, teacher students, in teacher education and, in general, in the debate on evaluation and its value basis.
...
ISBN
978-951-39-9597-3Metadata
Show full item recordCollections
- Väitöskirjat [3580]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Oppilaan kokonaisvaltaista kasvua tukevaa luokkahuoneilmapiiriä etsimässä : "semmonen niinkö sosiaalisen lämmön ja auttamisen ilmapiiri olis kiva"
Lakanen, Henna (2013)Etsin tässä laadullisessa tapaustutkimuksessa opettajan mahdollisuuksia ja keinoja rakentaa oppilaan kokonaisvaltaista kasvua tukevaa luokkahuoneilmapiiriä. Kokonaisvaltaisen kasvun tukemisella tarkoitetaan tässä tutkimuksessa ... -
Nürnbergin psykiatri pahuuden olemusta etsimässä
Kotonen, Tommi (Agricola: Suomen historiaverkko; Historiallinen Yhdistys ry, 2020)Sodan jälkeen liittoutuneiden vangeiksi jääneet natsijohtajat kiinnostivat suuren yleisön ohella psyyken asiantuntijoita, jotka pyrkivät selvittämään pahuuden olemusta. Teos kertoo mielenkiintoisen ja dramaattisen tarinan ... -
Laskustrategioiden olemusta etsimässä : opettajien käsityksiä alkuopetusikäisten oppilaiden laskustrategioista
Hekanaho, Ingmarie; Kytömäki, Carita (2016) -
Nakkisormesta älypelaajaksi : kertomus lentopallon taktisen viitepeliympäristön kehittämisestä
Tuomaala, Juuso; Vainio, Paula (2006) -
Maahanmuuttajataustaisen oppilaan monikielisyys ja kielen oppiminen prosessina : narratiivinen tapaustutkimus
Hakola, Mervi (2024)Tämän tutkimuksen aiheena on tutkia maahanmuuttajaoppilaan monikielisyyttä ja kielen oppimista prosessina. Tutkimusmenetelmänä käytetään narratiivista tapaustutkimusta, jossa käsitellään yhden oppilaan ja hänen oppimispolullaan ...