The nature of Lapland as a touristic product : an analysis of nature discourses through figurative language
Matkailuun keskittyvät tekstit, kuten matkailulehdet, matkaoppaat ja esitteet, osaltaan rakentavat
matkailukohteiden identiteettiä eli kohdekuvaa. Kohdekuvat vaikuttavat matkailijoiden matkustuspäätöksiin. Vuodesta toiseen sekä kotimaiset että kansainväliset turistit löytävät Suomen Lappiin. Lumoavan luonnon tuntureineen tiedetään olevan yksi Lapin tärkeimmistä vetovoimista, joka houkuttelee matkailijoita vuodenajasta riippumatta. Houkutellakseen matkailijoita turismidiskurssi hyödyntää erilaisia kielellisiä keinoja, joista yksi on erilaisten kielikuvien käyttö. Tämän
pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tarkastella, miten erilaiset kielikuvat rakentavat luontodiskursseja Lapin luonnosta suomalaisessa In the Far North -matkailulehdessä ja siten muovaavat Lapin kohdekuvaa. Tämä tutkielma pyrkii sekä lisäämään ymmärrystä kielikuvien käytöstä osana kohdekuvan rakentumista että täyttämään tutkimusaukon, sillä luontodiskurssit ovat jääneet vähemmälle huomiolle turismidiskurssin tutkimuksessa. Tutkielman aineisto koostuu matkailulehden englanninkielisestä versiosta, josta on julkaistu kuusi numeroa vuosien 2013-2019 aikana. Yhteensä 48 artikkelia analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin ja diskurssianalyysin keinoin. Aineistosta nousi esiin viisi keskeistä luontodiskurssia, jotka rakentuivat metaforien, vertauskuvien sekä personifikaatioiden avulla. Lapin luonto esitettiin taiteena, talven ihmemaana, loisteliaana jalokivenä, elollisena
olentona sekä paratiisina. Vaikka jokainen diskurssi toi esiin erilaisia piirteitä Lapin luonnosta, yhteistä niille oli kuitenkin se, että ne esittivät luonnon idyllisenä aistikokemuksena. Diskurssit harjoittavat sosiaalista kontrollia, sillä ne kannustavat tietyntyyppiseen turistiseen toimintaan. Etusijassa diskurssit kannustavat tarkastelemaan luontoa näköaistin avulla, sillä Lapin luonto näyttäytyi idyllisenä turistin katseen (eng. tourist gaze (Urry 2002) kohteena eli esteettisenä maisemana. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kielikuvatkin yksinään voivat toimia diskursiivisina keinoina ja siten osaltaan vaikuttaa matkailukohteiden kohdekuvan rakentumiseen.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
The relationships between happiness, wellness tourist motivation, and tourism destination among Finnish wellness travellers : insights from the world’s “happiest nation”
Saari, Susanna; Grénman, M.; Varhelahti, M. (Taylor & Francis, 2023)This paper examines the relationships between happiness, wellness tourist motivation, and tourism destinations among Finnish wellness travellers during crises, “the happiest country in the world”. Qualitative and quantitative ... -
Marketing the Arctic : discourses of Finnish Lapland in a Swiss travel catalogue
Räsänen, Anni (2021)Maailmantaloudessa kasvavana ja merkittävänä toimialana nähtävä matkailuala on kokenut kovia 2020-luvun alkupuolella. Globaali koronapandemia on haitannut merkittävästi niin suurien lentoyhtiöiden kuin pienempien ... -
Conceptualizing nature-based science tourism : a case study of Seili Island, Finland
Räikkönen, Juulia; Grénman, Miia; Rouhiainen, Henna; Honkanen, Antti; Sääksjärvi, Ilari E. (Routledge, 2023)Nature-based tourism has been widely addressed, yet research on nature-based science tourism, founded on science, scientific knowledge, and/or engagement in scientific research, is still scarce. Drawing on tourist motivation, ... -
Local culture in the context of international tourism : Japanese tourists' perceptions of the culture of Saariselkä and the views of Japanese travel agents
Aoyagi, Takumi (2012)In tourism, cultures are often used as resources to attract tourists. This is because tourism is generated by difference. So that the culture of a tourist destination can be consumed by tourists the culture needs to go ... -
The representation of Sámi people on Finnish and Norwegian tourism websites in English
Lindholm, Maiju (2014)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia representaatioita saamelaisista rakennetaan norjalaisessa sekä suomalaisessa matkailumarkkinoinnissa englanniksi. Aineistona oli yksi kunkin maan virallisen matkailumar ...