University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

The nature of Lapland as a touristic product : an analysis of nature discourses through figurative language

Thumbnail
View/Open
495.0 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Saarela, Anniina
Date
2023
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Matkailuun keskittyvät tekstit, kuten matkailulehdet, matkaoppaat ja esitteet, osaltaan rakentavat matkailukohteiden identiteettiä eli kohdekuvaa. Kohdekuvat vaikuttavat matkailijoiden matkustuspäätöksiin. Vuodesta toiseen sekä kotimaiset että kansainväliset turistit löytävät Suomen Lappiin. Lumoavan luonnon tuntureineen tiedetään olevan yksi Lapin tärkeimmistä vetovoimista, joka houkuttelee matkailijoita vuodenajasta riippumatta. Houkutellakseen matkailijoita turismidiskurssi hyödyntää erilaisia kielellisiä keinoja, joista yksi on erilaisten kielikuvien käyttö. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tarkastella, miten erilaiset kielikuvat rakentavat luontodiskursseja Lapin luonnosta suomalaisessa In the Far North -matkailulehdessä ja siten muovaavat Lapin kohdekuvaa. Tämä tutkielma pyrkii sekä lisäämään ymmärrystä kielikuvien käytöstä osana kohdekuvan rakentumista että täyttämään tutkimusaukon, sillä luontodiskurssit ovat jääneet vähemmälle huomiolle turismidiskurssin tutkimuksessa. Tutkielman aineisto koostuu matkailulehden englanninkielisestä versiosta, josta on julkaistu kuusi numeroa vuosien 2013-2019 aikana. Yhteensä 48 artikkelia analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin ja diskurssianalyysin keinoin. Aineistosta nousi esiin viisi keskeistä luontodiskurssia, jotka rakentuivat metaforien, vertauskuvien sekä personifikaatioiden avulla. Lapin luonto esitettiin taiteena, talven ihmemaana, loisteliaana jalokivenä, elollisena olentona sekä paratiisina. Vaikka jokainen diskurssi toi esiin erilaisia piirteitä Lapin luonnosta, yhteistä niille oli kuitenkin se, että ne esittivät luonnon idyllisenä aistikokemuksena. Diskurssit harjoittavat sosiaalista kontrollia, sillä ne kannustavat tietyntyyppiseen turistiseen toimintaan. Etusijassa diskurssit kannustavat tarkastelemaan luontoa näköaistin avulla, sillä Lapin luonto näyttäytyi idyllisenä turistin katseen (eng. tourist gaze (Urry 2002) kohteena eli esteettisenä maisemana. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kielikuvatkin yksinään voivat toimia diskursiivisina keinoina ja siten osaltaan vaikuttaa matkailukohteiden kohdekuvan rakentumiseen. ...
Keywords
tourism discourse figurative language Lappi matkailu diskurssianalyysi luontomatkailu matkailukohteet matkailulehdet tourism discourse analysis nature tourism tourist destinations travel magazines
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202303152171

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24540]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Marketing the Arctic : discourses of Finnish Lapland in a Swiss travel catalogue 

    Räsänen, Anni (2021)
    Maailmantaloudessa kasvavana ja merkittävänä toimialana nähtävä matkailuala on kokenut kovia 2020-luvun alkupuolella. Globaali koronapandemia on haitannut merkittävästi niin suurien lentoyhtiöiden kuin pienempien ...
  • Local culture in the context of international tourism : Japanese tourists' perceptions of the culture of Saariselkä and the views of Japanese travel agents 

    Aoyagi, Takumi (2012)
    In tourism, cultures are often used as resources to attract tourists. This is because tourism is generated by difference. So that the culture of a tourist destination can be consumed by tourists the culture needs to go ...
  • The representation of Sámi people on Finnish and Norwegian tourism websites in English 

    Lindholm, Maiju (2014)
    Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia representaatioita saamelaisista rakennetaan norjalaisessa sekä suomalaisessa matkailumarkkinoinnissa englanniksi. Aineistona oli yksi kunkin maan virallisen matkailumar ...
  • The use of English in the construction of Christian youth identities in a Finnish youth magazine 

    Jousmäki, Henna (2006)
  • Conceptualizing nature-based science tourism : a case study of Seili Island, Finland 

    Räikkönen, Juulia; Grénman, Miia; Rouhiainen, Henna; Honkanen, Antti; Sääksjärvi, Ilari E. (Routledge, 2021)
    Nature-based tourism has been widely addressed, yet research on nature-based science tourism, founded on science, scientific knowledge, and/or engagement in scientific research, is still scarce. Drawing on tourist motivation, ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre