dc.contributor.advisor | Vesisenaho, Mikko | |
dc.contributor.advisor | Pöysä-Tarhonen, Johanna | |
dc.contributor.author | Sutka, Annina | |
dc.date.accessioned | 2023-03-14T07:03:59Z | |
dc.date.available | 2023-03-14T07:03:59Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85992 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa lisää tietoa koulutusvientiprojekteihin osallistuvien opettajien kokemuksista koskien työn voimavaroja. Tutkimus syventää suomalaisen koulutusvientiyrityksen henkilöstökyselyn tuloksia. Kyselyn yksi tärkeimmistä päämääristä oli kartoittaa henkilöstön kokemuksia työhyvinvoinnista. Tämän tutkimuksen aineisto kerättiin elokuussa 2020 haastattelemalla seitsemää koulun nykyistä tai entistä opettajaa. Aineisto luokiteltiin ja analysoitiin laadullisen teoriasidonnaisen sisällönanalyysin periaatteiden mukaisesti. Haastatteluissa nousi esiin useita voimavaroja. Sisäistä motivaatiota vahvistavista voimavaroista korostuivat työpaikan ilmapiiri, ihmissuhteet, kokemus työn merkityksellisyydestä, omien arvojen toteutuminen työssä, ammatillisen kehittymisen mahdollisuudet sekä vapaus toteuttaa omaa opetusfilosofiaa ja työn tekemisen tapoja. Ulkoista motivaatiota vahvistavista voimavaroista korostuivat ammatillinen yhteistyö kollegoiden kesken, esimiehen toiminta sekä henkilöstöresurssit, kuten avustajien määrä luokkahuoneissa. Koulutusviennin ehdoton edellytys on osaava henkilökunta. Voidaankin siis ajatella, että henkilöstön houkutteleminen koulutusvientiprojekteihin vaatii tietämystä siitä, millaiset asiat tukevat heidän motivaatiotaan hakeutua projekteihin sekä sitoutua niihin pidemmäksi aikaa. | fi |
dc.format.extent | 38 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | työn voimavarat | |
dc.subject.other | sisäinen motivaatio | |
dc.subject.other | ulkoinen motivaatio | |
dc.title | Työn voimavarojen esiintyminen kansainvälisessä yksityiskoulussa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202303142147 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | koulutusvienti | |
dc.subject.yso | työhyvinvointi | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | työ | |
dc.subject.yso | henkilöstö | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | työyhteisöt | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |