Show simple item record

dc.contributor.authorKiili, Johanna
dc.contributor.authorMoilanen, Johanna
dc.contributor.authorLarkins, Cath
dc.date.accessioned2023-03-14T06:53:16Z
dc.date.available2023-03-14T06:53:16Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationKiili, J., Moilanen, J., & Larkins, C. (2023). Child-researcher relationships in child protection research : an integrative review. <i>European Journal of Social Work</i>, <i>26</i>(3), 480-493. <a href="https://doi.org/10.1080/13691457.2021.2016648" target="_blank">https://doi.org/10.1080/13691457.2021.2016648</a>
dc.identifier.otherCONVID_103511024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85988
dc.description.abstractAlaikäisiin, ja erityisesti lastensuojelun asiakkaina oleviin lapsiin liittyvässä tutkimustoiminnassa on läsnä monia eettisiä haasteita ja tutkijoita velvoittavia tutkimuseettisiä periaatteita Yksi tärkeä eettinen velvollisuus on reflektoida sitä, miten tutkijoiden on mahdollista tavoittaa lasten kokemuksia ja näkemyksiä. Tässä artikkelissa analysoidaan tutkijoiden ja lasten välisiä suhteita ja tutkimuskontekstien merkitystä lapsiin liittyvissä tutkimusprosesseissa. Artikkeli on integratiivinen kirjallisuuskatsaus lastensuojelua koskettavista tutkimusartikkeleista. Artikkelin tulosten mukaan lastensuojelututkijat harvemmin reflektoivat omaa asemaansa tai lasten ja tutkijoiden välisiä suhteita. Katsaukseen valittuja tutkimusartikkeleita analysoitiin Pierre Bourdieun episteemisen refleksiivisyyden käsitteen avulla, suunnaten tarkastelun erityisesti tutkijoiden ja lasten sosiaalisiin asemiin ja suhteisiin. Bourdieun mukaan tutkijan ja tutkittavien väliset suhteet ovat ensisijaisesti sosiaalisia suhteita, sillä tutkimukseen osallistuvien historialla ja sosiaalisilla asemilla on merkitystä tutkimusprosesseissa. Bourdieun käsitteiden avulla analysoidun kirjallisuuskatsausaineiston perusteella muodostettiin neljään ulottuvuuteen perustuva refleksiivinen lähestymistapa, jota tutkijat voivat hyödyntää. Artikkelissa peräänkuulutetaan tarvetta huomioida refleksiivisyys kokonaisvaltaisesti, sillä lapsia tutkittaessa se on erityisen tärkeää.fi
dc.description.abstractIn research with children, particularly those in contact with social and health services, researchers face ethical challenges and have stringent ethical obligations. One obligation regards the need for researchers to adopt a reflexive approach to considering how children’s perspectives and experiences are represented. In this paper, the nature of child-researcher relationships and researchers’ positions are examined to further understanding of how to account for the impact of contexts on meaning making in research with children. An integrative literature review of articles concerned with child protection identified a paucity of researcher accounts of reflexivity. The review articles containing reflections on the role of social positions and relationship are analysed using Pierre Bourdieu’s notions of epistemic reflexivity. Bourdieu conceives of research relationships as social relationships, where the personal history of the researched and researcher and their social positions affect research processes. Integration of Bourdieu’s theory with the strategies described in the identified articles provides a provisional four-dimensional approach to reflexivity, that researchers could usefully apply in future research. Further reflexivity in social-work research with children is called for, so that understanding of the possible dimensions of reflexivity are extended.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.publisherRoutledge
dc.relation.ispartofseriesEuropean Journal of Social Work
dc.rightsCC BY-NC-ND 4.0
dc.subject.otherlastensuojelututkimus
dc.subject.othertutkimusmetodit
dc.subject.othersosiaaliset suhteet
dc.subject.otherrefleksiivisyys
dc.subject.otherBourdieu, Pierre
dc.subject.otherchild protection research
dc.subject.otherresearch methods
dc.subject.othersocial relationships
dc.subject.otherreflexivity
dc.titleChild-researcher relationships in child protection research : an integrative review
dc.typereview article
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202303142142
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.oppiaineSosiaalityöfi
dc.contributor.oppiaineSocial Worken
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_dcae04bc
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange480-493
dc.relation.issn1369-1457
dc.relation.numberinseries3
dc.relation.volume26
dc.type.versionacceptedVersion
dc.rights.copyright© 2021 Informa UK Limited, trading as Taylor & Francis Group
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationarticle
dc.subject.ysolastensuojelu
dc.subject.ysotutkimusmenetelmät
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysoreflektio
dc.subject.ysotutkimusetiikka
dc.subject.ysososiaaliset suhteet
dc.subject.ysososiaalinen asema
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2289
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p415
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4354
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p23563
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p20245
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p411
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2133
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.relation.doi10.1080/13691457.2021.2016648
dc.type.okmA2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

CC BY-NC-ND 4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as CC BY-NC-ND 4.0