Child-researcher relationships in child protection research : an integrative review
Kiili, J., Moilanen, J., & Larkins, C. (2023). Child-researcher relationships in child protection research : an integrative review. European Journal of Social Work, 26(3), 480-493. https://doi.org/10.1080/13691457.2021.2016648
Julkaistu sarjassa
European Journal of Social WorkPäivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© 2021 Informa UK Limited, trading as Taylor & Francis Group
Alaikäisiin, ja erityisesti lastensuojelun asiakkaina oleviin lapsiin liittyvässä tutkimustoiminnassa on läsnä monia eettisiä haasteita ja tutkijoita velvoittavia tutkimuseettisiä periaatteita Yksi tärkeä eettinen velvollisuus on reflektoida sitä, miten tutkijoiden on mahdollista tavoittaa lasten kokemuksia ja näkemyksiä. Tässä artikkelissa analysoidaan tutkijoiden ja lasten välisiä suhteita ja tutkimuskontekstien merkitystä lapsiin liittyvissä tutkimusprosesseissa. Artikkeli on integratiivinen kirjallisuuskatsaus lastensuojelua koskettavista tutkimusartikkeleista. Artikkelin tulosten mukaan lastensuojelututkijat harvemmin reflektoivat omaa asemaansa tai lasten ja tutkijoiden välisiä suhteita. Katsaukseen valittuja tutkimusartikkeleita analysoitiin Pierre Bourdieun episteemisen refleksiivisyyden käsitteen avulla, suunnaten tarkastelun erityisesti tutkijoiden ja lasten sosiaalisiin asemiin ja suhteisiin. Bourdieun mukaan tutkijan ja tutkittavien väliset suhteet ovat ensisijaisesti sosiaalisia suhteita, sillä tutkimukseen osallistuvien historialla ja sosiaalisilla asemilla on merkitystä tutkimusprosesseissa. Bourdieun käsitteiden avulla analysoidun kirjallisuuskatsausaineiston perusteella muodostettiin neljään ulottuvuuteen perustuva refleksiivinen lähestymistapa, jota tutkijat voivat hyödyntää. Artikkelissa peräänkuulutetaan tarvetta huomioida refleksiivisyys kokonaisvaltaisesti, sillä lapsia tutkittaessa se on erityisen tärkeää.
...
In research with children, particularly those in contact with social and health services, researchers face ethical challenges and have stringent ethical obligations. One obligation regards the need for researchers to adopt a reflexive approach to considering how children’s perspectives and experiences are represented. In this paper, the nature of child-researcher relationships and researchers’ positions are examined to further understanding of how to account for the impact of contexts on meaning making in research with children. An integrative literature review of articles concerned with child protection identified a paucity of researcher accounts of reflexivity. The review articles containing reflections on the role of social positions and relationship are analysed using Pierre Bourdieu’s notions of epistemic reflexivity. Bourdieu conceives of research relationships as social relationships, where the personal history of the researched and researcher and their social positions affect research processes. Integration of Bourdieu’s theory with the strategies described in the identified articles provides a provisional four-dimensional approach to reflexivity, that researchers could usefully apply in future research. Further reflexivity in social-work research with children is called for, so that understanding of the possible dimensions of reflexivity are extended.
...
Julkaisija
RoutledgeISSN Hae Julkaisufoorumista
1369-1457Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/103511024
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Doing Research for and With Others : A Researcher's Relationship With Research Content
Ndomo, Quivine (Emerald, 2022)The chapter discusses the question of social justice in social science research by problematizing the researcher-research content relationship and its guiding principle framework Science-Society-Me. With a focus on early ... -
How to conduct a scoping review? : Methods of a music education scoping review
Lucendo-Noriega, Alicia; Bamford, Joshua S. (University of Jyväskylä, 2024) -
Tutkimusta lasten kanssa : autoetnografinen reflektio sukupolvien suhteista
Kiili, Johanna; Moilanen, Johanna; Lehto-Lundén, Tiina; Svenlin, Anu-Riina; Kannasoja, Sirpa (Suomen kouluhistoriallinen seura, 2023)Artikkelissa tarkastellaan lasten ja tutkijoiden välisiä sukupolvisuhteita tutkimustoiminnassa. Tutkimusmenetelmänä ja tutkijoihin kohdistuvana pedagogisena menetelmänä käytetään kollaboratiivista autoetnografiaa. Artikkelissa ... -
Using the Storytelling Method to Hear Children’s Perspectives and Promote Their Social-Emotional Competence
Koivula, Merja; Turja, Leena; Laakso, Marja-Leena (Sage Publications, 2020)This study investigated the use of a playful, narrative, vignette-based method, called Story Magician’s Play Time (SMPT), in supporting children’s social-emotional reasoning and in helping children practice their social ... -
Enhancing Ethical Research Participation and Inclusion of Marginalized Adult Migrant Learners : An Early Career Researcher's Perspective
Malessa, Eva (Freie Universität Berlin, 2023)With this article I aim to raise awareness of the underrepresentation of adult migrant learners with limited educational experience, so-called LESLLA (literacy education and second language learning for adults) learners, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.