Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorHorila, Tessa
dc.contributor.authorRaappana, Mitra
dc.date.accessioned2023-03-09T12:02:30Z
dc.date.available2023-03-09T12:02:30Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationHorila, T., & Raappana, M. (2023). Yliopisto-opiskelijoiden näkemyksiä etäopetuksen pienryhmätilanteista. <i>Prologi : viestinnän ja vuorovaikutuksen tieteellinen aikakauslehti</i>, <i>19</i>(1), 25-42. <a href="https://doi.org/10.33352/prlg.119943" target="_blank">https://doi.org/10.33352/prlg.119943</a>
dc.identifier.otherCONVID_177192078
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85944
dc.description.abstractKoronapandemian myötä ryhmäkeskustelut tulivat osaksi opiskelijoiden etäopiskelun arkea. Opiskelijoiden asennoitumista sekä ryhmätyöhön että teknologiavälitteiseen vuorovaikutukseen on tutkittu, mutta tutkimusta etäopiskeluaikaisista ryhmäkeskusteluista ja niiden herättämistä tunteista ja asenteista ei vielä juuri ole. Tässä tutkimuksessa selvitetään, millaisena yliopisto-opiskelijat kokevat etäopiskelun reaaliaikaiset ryhmätilanteet ja millaisia asenteita ja tunteita ne heissä herättävät. Tutkimusaineisto kerättiin verkkolomakkeella, jossa oli avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastasi keväällä 2021 yhteensä 59 opiskelijaa kolmesta suomalaisesta yliopistosta. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä. Opiskelijoiden merkityksenannoissa korostuivat 1) mahdollisuus tulla osaksi ryhmiä ja yhteisöjä, 2) teknologiavälitteisen vuorovaikutuksen ja osallistumisen haasteet sekä 3) ryhmäkeskustelut opettajan ja opetuksen sääteleminä vuorovaikutustilanteina. Tulokset osoittivat myös, että ryhmäkeskusteluihin asennoiduttiin vaihtelevasti ja niillä nähtiin olevan erityisesti relationaalisia hyötyjä ja mahdollisuuksia. Poikkeusolojen myötä omiin ja toisten kielteisiin asenteisiin suhtauduttiin suopeammin ja solidaarisemmin kuin aiemmin. Keskustelut herättivät opiskelijoissa myönteisiä ja kielteisiä tunteita, joista tavallisin oli jännitys. Pohdimme tuloksia etäopiskelun ryhmätilanteista ryhmäviestinnän, viestintäosaamisen ja etäopetuksen tutkimuksen näkökulmista. Lisäksi esittelemme tutkimuksemme tulosten pohjalta käytännön ehdotuksia, miten tehdä etäopiskelun ryhmäkeskusteluista entistä mielekkäämpiä ja miellyttävämpiä viestintätilanteita.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherPrologos ry
dc.relation.ispartofseriesPrologi : viestinnän ja vuorovaikutuksen tieteellinen aikakauslehti
dc.rightsCC BY-NC-SA 4.0
dc.subject.otherteknologiavälitteinen viestintä
dc.subject.otherviestintäosaaminen
dc.titleYliopisto-opiskelijoiden näkemyksiä etäopetuksen pienryhmätilanteista
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202303092101
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.oppiaineViestintäfi
dc.contributor.oppiaineCommunicationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange25-42
dc.relation.issn1795-7613
dc.relation.numberinseries1
dc.relation.volume19
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2023 Tessa Horila, Mitra Raappana
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysoetäopiskelu
dc.subject.ysoryhmäviestintä
dc.subject.ysoviestintätekniikka
dc.subject.ysoosaaminen
dc.subject.ysoetäopetus
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysokorkeakouluopetus
dc.subject.ysoryhmätyö
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1267
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p22796
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10872
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8343
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p542
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10591
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1246
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4079
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.relation.doi10.33352/prlg.119943
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY-NC-SA 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY-NC-SA 4.0