"Riippuu vähän yhteisöstä ja siitä, että onko kavereita” : oppimisvaikeudet ja nuorten kouluhyvinvointi
Authors
Date
2023Copyright
© The Author(s)
Suomalaisten oppilaiden tyytyväisyys elämäänsä on vähentynyt. Nuoret voivat nykyisin yhä huonommin, mikä käy ilmi itse raportoitujen mielenterveysongelmien ja psykosomaattisten oireiden kasvusta. Nuorten kouluhyvinvointi muodostuu monista eri tekijöistä, mutta oppimisvaikeuksien tiedetään olevan yhteydessä yksinäisyyteen, alhaiseen itsetuntoon sekä koulun keskeyttämiseen. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia nuorten, joilla on erityinen tuki, määritelmiä kouluhyvinvoinnista sekä sitä edistävistä että estävistä tekijöistä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja lähestymistapa oli narratiivinen. Tutkimuksessa käytetty aineisto kerättiin teemahaastatteluna kahdeksalta 13–16-vuotiaita nuorelta, jotka saivat koulussa erityistä tukea. Haastatteluhetkellä nuoret olivat vuosiluokilla 6.–9. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä.
Tutkimustulokset olivat samassa linjassa aiempien tutkimusten kanssa. Tulosten perusteella koulu koettiin yhdeksi arjen kohtaamispaikaksi, jossa nuoret ylläpitävät sosiaalisia suhteita. Sosiaalisten suhteiden lisäksi viihtyisä koulurakennus edisti eniten nuorten kouluhyvinvointia. Tulosten mukaan kouluhyvinvointia estivät eniten nuoren huono koulumotivaatio ja alhainen minäkäsitys heidän itsensä arvioimana. Tutkimus osoittaa, että kouluhyvinvointiin panostamalla voidaan edistää nuorten hyvinvointia sekä positiivista koulupolkua.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
VALMA-koulutuksessa opiskelevien nuorten kokemuksia hyvinvoinnistaan sekä VALMA-koulutuksesta hyvinvoinnin tukena
Pietiläinen, Anna (2018)Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella nuorten opiskelijoiden kokemuksia hyvinvoinnistaan sekä sitä, millaisista ulottuvuuksista opiskelijat kokevat hyvinvointinsa rakentuvan. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään, miten ... -
Psyykkisesti oireilevien nuorten erityisluokkaopetus osana kokonaiskuntoutusta
Norris, Heidi (2017)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yläkoulun erityisluokanopettajien näkemyksiä erityisluokkaopetuksen merkityksestä psyykkisesti oireilevien oppilaiden kuntoutuksessa sekä heidän kokemuksiaan omasta roolistaan osana ... -
”Ei menny ihan sinnepäin oikeeta polkua pitkin” : erityistä tukea tarvitsevien nuorten toisen asteen opintoihin ja työelämään kiinnittymisen haasteet ja kiinnittymistä edistävä tuki
Mujunen, Enni (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin erityiskoulussa opiskelleiden nuorten kokemuksia toisen asteen opintoihin ja työelämään kiinnittymisestä. Tutkimuksessa kiinnittymisen kokemuksia tarkastellaan erityistä ... -
Maahanmuuttajataustaisten ja kantasuomalaisten nuorten hyvinvoinnin ja luottamuksen merkitykset kouluelämässä
Silverang, Elena (2017)Silverang, Elena. 2017. Maahanmuuttajataustaisten ja kantasuomalaisten nuorten hyvinvoinnin ja luottamuksen merkitykset kouluelämässä. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden lai-tos. ... -
Erityisen ja tehostetun tuen oppilaiden kokemuksia kouluhyvinvoinnista sekä koulun merkityksestä heidän elämässään
Ärling, Karri (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erityisen ja tehostetun tuen oppilaiden kokemuksia kouluhyvinvoinnista sekä kuinka opettajat voivat auttaa oppilaita kouluhyvinvoinnin osalta. Kouluhyvinvoinnin pohjana käytettiin ...