Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorViholainen, Helena
dc.contributor.authorVäyrynen, Anna
dc.date.accessioned2023-02-23T07:12:04Z
dc.date.available2023-02-23T07:12:04Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85594
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tutkittiin, onko varhaiskasvattajien fyysiseen aktiivisuuteen kannustamisella ja lasten fyysisesti aktiiviseen toimintaan osallistumisella yhteyttä motorisen oppimisen vaikeuksiin. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että kannustuksella on positiivista vaikutusta lapsen fyysiseen aktiivisuuteen ja varhaiskasvatushenkilöstön rooli lasten kokonaisvaltaisen kehityksen sekä terveellisten, fyysisesti aktiivisten elämäntapojen edistämisessä on merkittävä. Tämän tutkimuksen aineisto oli osa Piilo ‒ tutkimus- ja kehittämishankkeen aineistoa, joka koskee pienten lasten liikunnan ilon, fyysisen aktiivisuuden ja motoristen taitojen seurannan kehittämistä. Aineisto on kerätty vuosina 2019‒2021 pääkaupunkiseudulla, Keski-Suomessa ja Pohjois-Suomessa. Tutkimukseen osallistuneet lapset olivat iältään 4-6-vuotiaita (N=761) ja tietoa heistä kerättiin lapsilta itseltään, heidän huoltajiltansa sekä varhaiskasvatuksen henkilöstöltä. Varhaiskasvattajien fyysiseen aktiivisuuteen kannustamisen ja lasten fyysisesti aktiiviseen toimintaan osallistumisen yhteyttä tarkasteltiin monimuuttujaisen varianssianalyysin avulla. Varhaiskasvattajien kannustuksella ja lasten toimintaan osallistumisella ei ollut tilastollisesti merkitseviä eroja motoriikan taitoryhmien välillä. Tulosten perusteella varhaiskasvattajien kannustuksella ja lasten toimintaan osallistumisella ei ollut vaikutusta lasten motorisen oppimisen vaikeuksiin, mutta varhaiskasvattajien on kuitenkin tärkeää tunnistaa ja tukea motorisia taitoja varhaiskasvatuksessa.fi
dc.format.extent25
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othermotorisen oppimisen vaikeudet
dc.subject.otherkasvattajan kannustus
dc.subject.otherkasvattajan oma-osallistuminen
dc.titleVarhaiskasvattajien fyysiseen aktiivisuuteen kannustamisen ja lasten toimintaan osallistumisen yhteys motorisen oppimisen vaikeuksiin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202302231861
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysofyysinen aktiivisuus
dc.subject.ysomotoriset taidot
dc.subject.ysomotoriikka
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot