Varhaiskasvattajien fyysiseen aktiivisuuteen kannustamisen ja lasten toimintaan osallistumisen yhteys motorisen oppimisen vaikeuksiin
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tässä tutkimuksessa tutkittiin, onko varhaiskasvattajien fyysiseen aktiivisuuteen kannustamisella ja lasten fyysisesti aktiiviseen toimintaan osallistumisella yhteyttä motorisen oppimisen vaikeuksiin. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että kannustuksella on positiivista vaikutusta lapsen fyysiseen aktiivisuuteen ja varhaiskasvatushenkilöstön rooli lasten kokonaisvaltaisen kehityksen sekä terveellisten, fyysisesti aktiivisten elämäntapojen edistämisessä on merkittävä.
Tämän tutkimuksen aineisto oli osa Piilo ‒ tutkimus- ja kehittämishankkeen aineistoa, joka koskee pienten lasten liikunnan ilon, fyysisen aktiivisuuden ja motoristen taitojen seurannan kehittämistä. Aineisto on kerätty vuosina 2019‒2021 pääkaupunkiseudulla, Keski-Suomessa ja Pohjois-Suomessa. Tutkimukseen osallistuneet lapset olivat iältään 4-6-vuotiaita (N=761) ja tietoa heistä kerättiin lapsilta itseltään, heidän huoltajiltansa sekä varhaiskasvatuksen henkilöstöltä. Varhaiskasvattajien fyysiseen aktiivisuuteen kannustamisen ja lasten fyysisesti aktiiviseen toimintaan osallistumisen yhteyttä tarkasteltiin monimuuttujaisen varianssianalyysin avulla. Varhaiskasvattajien kannustuksella ja lasten toimintaan osallistumisella ei ollut tilastollisesti merkitseviä eroja motoriikan taitoryhmien välillä. Tulosten perusteella varhaiskasvattajien kannustuksella ja lasten toimintaan osallistumisella ei ollut vaikutusta lasten motorisen oppimisen vaikeuksiin, mutta varhaiskasvattajien on kuitenkin tärkeää tunnistaa ja tukea motorisia taitoja varhaiskasvatuksessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
3–7-vuotiaiden lasten motoristen perustaitojen yhteys 6–10-vuotiaana mitattuun fyysiseen aktiivisuuteen : kolmen vuoden seurantatutkimus
Hurskainen, Topi; Hyötyläinen, Konsta (2022)Kolmen vuoden seurantatutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka 3–7-vuotiaana mitatut motoriset taidot ovat yhteydessä 6–10-vuotiaana mitattuun fyysiseen aktiivisuuteen. Tarkoituksena oli myös kartoittaa 3–7-vuotiaiden ... -
Lapsen motoristen taitojen yhteys fyysiseen aktiivisuuteen
Leirisalo, Sanni; Joensuu, Heta (2023)Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää lasten motoristen taitojen yhteyttä lasten ja huoltajien arvioihin lapsen fyysisestä aktiivisuudesta. -
Liikuntaintervention vaikutus 3-7-vuotiaiden lasten fyysiseen aktiivisuuteen ja motorisiin taitoihin sekä fyysisen aktiivisuuden yhteys sydän- ja verisuonitautien riskitekijöihin
Sääkslahti, Arja (Jyväskylän yliopisto, 2005)Sääkslahti selvitti väitöskirjatutkimuksessaan runsaaseen ulkoliikuntaan kannustavan liikuntaohjelman vaikutuksia 3-7-vuotiaiden lasten liikunnan määrään ja perustaitoihin. Lisäksi hän tarkasteli liikunnan määrän ja laadun ... -
Vanhempien ja 3–4-vuotiaiden lasten digitaalisten medioiden käytön yhteydet lasten motorisiin taitoihin ja fyysiseen aktiivisuuteen
Gustafsson, Jenny (2024)Digitalisoituminen näkyy kasvavissa määrin pienten lasten arjessa ja lapset viettävät yhä enemmän aikaa erilaisten elektronisten laitteiden äärellä. Elektronisten laitteiden käytön yhteyttä pienten lasten ... -
Vanhempien liikunta-arvojen yhteys lasten arvoihin, motorisiin taitoihin ja fyysiseen aktiivisuuteen
Grönberg, Camilla (2019)Tämän pro gradu -tutkimuksen tavoitteena oli selvittää vanhempien liikunta-arvojen yhteyttä lasten arvoihin, motorisiin taitoihin sekä fyysiseen aktiivisuuteen. Samalla selvitettiin oppilaiden emotionaalisia kokemuksia ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.