Show simple item record

dc.contributor.advisorRaittila, Raija
dc.contributor.advisorKorhonen, Tiina
dc.contributor.authorSaikkonen, Laura
dc.date.accessioned2023-02-22T09:33:59Z
dc.date.available2023-02-22T09:33:59Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85586
dc.description.abstractVarhaiskasvatus tunnistetaan ensimmäisenä osana lapsen koulupolkua. Oppiminen ja sitä tukevat toimintatavat tulisi tästä syystä nähdä jatkumona esi- ja perusopetukseen. Muuttuvan maailman tarpeet ja sen vaatima uusi osaaminen muokkaavat opetuksen ja oppimisen tapoja. Vastaukseksi tähän on ehdotettu innovaatiokasvatusta. Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella, miten varhaiskasvatuksen opettajat ymmärtävät innovaatiokasvatuksen ja minkälaisia merkityksiä ja ilmenemismuotoja se saa varhaiskasvatuksen kontekstissa. Tutkimus on toteutettu osana valtakunnallisen Innokas-verkoston Innovaatiokasvatuksen rakennuspalikat -hanketta. Innovaatiokasvatuksessa lapsi nähdään aktiivisena toimijana digitalisoituvan yhteiskunnan toimintaympäristössä. Yksilön oppimista tuetaan toiminnallisin keinon hyödyntäen laaja-alaista osaamista yli perinteisten sisältöalue rajojen. Tutkimusote on laadullinen haastattelututkimus. Tutkimuksen aineisto kerättiin seitsemältä (N=7) hankkeeseen osallistuneelta opettajalta puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastattelut analysoitiin hyödyntämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Varhaiskasvatuksen opettajat määrittivät innovaatiokasvatusta sekä toimintakulttuurin, että toimintatapojen avulla. Yhteinen näkemys oli, että innovaatiokasvatus on vahvasti Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2022) tavoitteita tukevaa toimintaa. Innovaatiokasvatusta tukeviksi sekä haastavaksi tekijöiksi nimettiin resurssit, rakenteet sekä henkilöstön omat asenteet ja tunteet. Lapsen toimintaa kuvattiin muun muassa kehityksen ja oppimisen sekä innovaatiokasvatuksen tuomien mahdollisuuksien kautta.fi
dc.format.extent74
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherinnovaatiokasvatus
dc.subject.otherinnovatiivinen toiminta
dc.subject.othertulevaisuuden taidot
dc.title”Meidän täytyis olla ajan hermolla” : varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä innovaatiokasvatuksesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202302221845
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysokäsitykset
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysovarhaiskasvatuksen opettajat
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record