dc.contributor.advisor | Hämylä, Riikka | |
dc.contributor.author | Laird, Victoria | |
dc.date.accessioned | 2023-02-22T09:25:25Z | |
dc.date.available | 2023-02-22T09:25:25Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85583 | |
dc.description.abstract | Motorisilla taidoilla tarkoitetaan yhdellä tai useammalla kehonosalla toteutettua liikettä, joka on tahdonalaista, opittua ja tavoitteellista. Joogaharjoittelu sisältää erilaisia fyysisiä ominaisuuksia haastavia asentoja, jotka keskittyvät esimerkiksi tasapainoon, voimaan tai koordinaatioon. Joogaharjoittelulla on havaittu olevan erilaisia vaikutuksia lasten motorisiin taitoihin. Tässä systemaattisessa kirjallisuuskatsauksessa tätä yhteyttä tarkastellaan BOT-2 mittarin avulla 3–15-vuotiailla lapsilla.
Tiedonhaku tehtiin kolmeen tietokantaan: Medlineen, Sportdiscukseen ja Cinahliin. Tähän systemaattiseen kirjallisuuskatsaukseen valittiin seitsemän tutkimusta, joista kuudessa tutkimuksessa havaittiin joogaharjoittelulla olevan positiivisia vaikutuksia 3–15-vuotiaiden lasten motorisiin taitoihin. Tutkimustulosten mukaan joogaharjoittelulla voidaan tukea myös autismin kirjon häiriöön liittyviä motorisia heikkouksia.
Tässä systemaattisessa kirjallisuuskatsauksessa havaittiin, että joogaharjoittelu voi auttaa tukemaan 3–15-vuotiaiden lasten motorisien taitojen kehitystä. Aiempiin tuloksiin verrattuna nämä tutkimustulokset ovat yhtenäisiä. Tuloksissa havaitut motoriset kehitykset autismin kirjon yhteydessä voivat myös toimia mahdollisena tukena häiriötä sairastavien lasten toimintakyvyn edistämisessä. Joogaharjoittelun vaikutuksia terveiden lasten motorisiin taitoihin tulisi tutkia jatkossa laajemmin. Tämän lisäksi motorisia taitoja tulisi tarkastella systemaattisemmin käyttäen standardoituja mittausmenetelmiä. | fi |
dc.format.extent | 37 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | Joogaharjoittelun vaikutukset lasten motorisiin taitoihin | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202302221842 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikunta- ja terveystieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Terveyskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Health Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 50411 | |
dc.subject.yso | motoriset taidot | |
dc.subject.yso | motoriikka | |
dc.subject.yso | lapset (ikäryhmät) | |
dc.subject.yso | motorinen kehitys | |
dc.subject.yso | liikunta | |
dc.subject.yso | arviointi | |
dc.subject.yso | tasapaino | |
dc.subject.yso | autismi | |
dc.subject.yso | jooga | |
dc.subject.yso | kuntoutus | |