Varhaiskasvatuksen kasvattajien minäpystyvyys lasten ohjelmoinnillisen ajattelun kehittymisen tukemisessa
Authors
Date
2023Copyright
© The Author(s)
Tarkoituksena oli tutkia, millainen minäpystyvyys varhaiskasvatuksen kasvattajilla on tukea lasten ohjelmoinnillisen ajattelun kehittymistä. Lisäksi tarkasteltiin, eroavatko varhaiskasvatuksen kasvattajien minäpystyvyyden tasot siinä, miten he määrittelevät ohjelmoinnillisen ajattelun. Näitä tutkittiin, koska ohjelmoinnillisen ajattelun tärkeys on tunnistettu keskeisenä taitona yhteiskunnassa, mutta sen sisällyttämisestä varhaiskasvatukseen ei ole tarpeeksi tietoa.
Tutkimuksen aineisto kerättiin varhaiskasvatuksen kasvattajilta (N = 34) sähköisenä kyselynä syksyllä 2022 osana Uudet lukutaidot -kehittämishankkeen palautekyselyä. Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisesti. Ensimmäinen tutkimuskysymys analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä ja toisen tutkimuskysymys analysoitiin määrällisesti käyttämällä Kruskal-Wallisin testiä. Kasvattajien ohjelmoinnillisen ajattelun kehityksen tukemisen minäpystyvyyttä kuvaamaan löydettiin kolme eri minäpystyvyyden tasoa: hyvä, kohtalainen ja heikko. Havaittiin myös, että minäpystyvyyden tasoissa oli eroja sen suhteen, miten varhaiskasvatuksen kasvattajat määrittelivät ohjelmoinnillisen ajattelun.
Voidaan täten sanoa, että varhaiskasvatuksen kasvattajilla on erilaisia minäpystyvyyksiä lasten ohjelmoinnillisen ajattelun tukemiseen ja, että eri minäpystyvyyden tasoissa kasvattajien määritelmät ohjelmoinnillisesta ajattelusta erosivat toisistaan. Kasvattajien minäpystyvyyden vahvistamiseksi tarvittaisiin lisää koulutusta ohjelmoinnillisesta ajattelusta, jotta aihe tulisi heille tutummaksi ja näin myös paremmin osaksi varhaiskasvatusta. Siten pystyttäisiin paremmin tukemaan lasten ohjelmoinnillisen ajattelun kehittymistä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Matematiikka kasvattajien ja 5-vuotiaiden lasten välisessä vuorovaikutuksessa varhaiskasvatuksen leikkitilanteissa
Kivelä, Vilja; Malmström, Sandra (2023)Tässä tutkielmassa tutkimme matematiikan ilmenemistä kasvattajien ja 5-vuotiaiden lasten välisessä vuorovaikutuksessa varhaiskasvatuksen leikkitilanteissa. Tavoitteena oli saada tietoa, miten kasvattajat tuovat matematiikan ... -
Varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja tunnetaitojen merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa
Hautamäki, Satu (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja hänen omien tunnetaitojensa merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa. Tämän laadullisen tutkimuksen ... -
“Se oli silmiinpistävää, et ne pyssyt ilmesty heti niihin leikkeihin” : varhaiskasvatuksen opettajien minäpystyvyyden kokemuksia globaalille kriisiuutisoinnille altistuneen lapsen kohtaamisesta
Latvala, Karoliina; Metsäranta, Wilma (2023)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia globaalin kriisiuutisoinnin ilmenemisestä varhaiskasvatuksen arjessa. Lisäksi tutkimme heidän pystyvyyden kokemuksiaan näiden kriisien käsittelyssä ... -
Varhaiskasvatushenkilöstön käsityksiä lasten tunteiden säätelytaitojen kehittymisestä : käytäntöön integroitu koulutus ammatillisen kehittymisen tukena
Koivuniemi, Marika; Kinnunen, Susanna; Mänty, Kristiina; Järvenoja, Hanna; Näykki, Piia (Suomen varhaiskasvatus ry, 2021)Lapset tarvitsevat aikuisen tukea oppiakseen säätelemään tunteitaan. Jotta varhaiskasvatuksen ammattilainen voi tarjota lapsille monipuolista ja sensitiivistä tunteiden säätelyn tukea osana pedagogista toimintaa, häneltä ... -
Lapset ja ohjelmointi : lapsille tarkoitetut ohjelmointiympäristöt ja ohjelmoinnillisen ajattelun kehittyminen
Turunen, Pinja (2019)Lapsia varten on tehty erilaisia ohjelmointiympäristöjä, jotka auttavat heitä oppimaan kaikille hyödyllistä ohjelmoinnillista ajattelua. Ohjelmoinnilliseen ajatteluun kuuluu erilaisia ohjelmoinnin konsepteja ja sitä voidaan ...