Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorVuoskoski, Pirjo
dc.contributor.authorFranicevic, Marko
dc.date.accessioned2023-02-17T06:32:02Z
dc.date.available2023-02-17T06:32:02Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85508
dc.description.abstractVerkkopainotteinen opiskelu on viime vuosina lisääntynyt runsaasti pedagogisten ratkaisujen muuttuessa, teknologian kehittyessä ja yhteiskunnallisten asioiden vaikuttaessa. Suomessa käynnistyi ensimmäinen verkkopainotteinen fysioterapeuttikoulutus ammattikorkeakoulussa, ja opiskelijoiden käsityksiä tästä ei ole vielä tutkittu. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä fysioterapeuttiopiskelijoiden laadullisesti erilaisista käsityksistä oppimisesta verkkopainotteisessa fysioterapeuttikoulutuksessa sekä käsitysten välisistä yhteyksistä. Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena fenomenografista tutkimusotetta hyödyntäen. Tutkimukseen osallistui yhteensä kahdeksan 21–59-vuotiasta ensimmäisen lukukauden verkkopainotteisen fysioterapeuttikoulutuksen opiskelijaa suomalaisesta ammattikorkeakoulusta. Haastatteluaineisto kerättiin maalis- ja huhtikuussa 2022 yksilöllisten haastattelujen avulla, jotka toteutettiin etäyhteyksien (Zoom) välityksellä. Haastattelujen litterointi tapahtui sanasta sanaan, ja aineiston analyysissä käytettiin Åkerlindin mukaista fenomenografista analyysiä. Tutkimuksen tulokset kuvastavat kollektiivisesti tutkittavien erilaisia käsityksiä tutkimusilmiöstä. Fysioterapeuttiopiskelijoiden käsitykset oppimisesta verkkopainotteisessa fysioterapeuttikoulutuksessa jakaantuivat kolmeen hierarkkisesti laajenevaan kuvauskategoriaan: 1) Verkkopainotteinen oppiminen tiedon ja taidon hankkimisena II) Verkkopainotteinen oppiminen yksilölle mukautuvana prosessina III) Verkkopainotteinen oppiminen mahdollistajana. Kuvauskategoriat varioivat viidessä teemassa: 1) itsenäisyys, 2) verkkoympäristö, 3) lähiopetus, 4) vuorovaikutus ja 5) yhteisöllisyys. Kriittiset erot ilmenivät teemoja tarkasteltaessa. Ensimmäisen ja toisen kategorian välillä erot olivat ”tiedon omaksuminen itsenäisesti tai ohjattuna” ja ”oman osaamisen arviointi”. Toisen ja kolmannen kategorian kriittiset erot olivat ”opiskelijan elämäntilanteeseen sopeutuva oppiminen” ja ”rohkeus toimia fysioterapeuttina”. Tutkimustulokset lisäävät ymmärrystä fysioterapeuttiopiskelijoiden laadullisesti erilaisista käsityksistä oppimisesta verkkopainotteisessa fysioterapeuttikoulutuksessa. Tuloksissa korostuivat fysioterapeuttiopiskelijoiden käsitykset itsenäisen opiskelun tärkeydestä, sekä huolet fysioterapeutin käytännöntaitojen harjaantumisesta sekä suuren tietomäärän sisäistämisestä. Tuloksen opiskelijanäkökulmaa voidaan hyödyntää verkkopainotteisen fysioterapeuttikoulutuksen kehittämisessä.fi
dc.description.abstractIn recent years, online-focused studying has increased as a pedagogical solution since change in technology development and social issues affect it. The first online-based physiotherapy course has started at a university of applied sciences, and students' perceptions of this have not yet been studied. The aim of the study was to increase knowledge of physiotherapy students' qualitatively different conceptions about learning in online-based physiotherapy course, and the connections between the conceptions The research was carried out as an interview study using a phenomenographic methodology. A total of eight 21-59-year-old first-semester online-focused physiotherapy students from a Finnish university of applied sciences participated in the study. The interview data were collected in March and April 2022 via individual remote (Zoom) interviews. The interviews were transcribed verbatim, and the phenomenographic analysis according to Åkerlind-method was used in the analysis. The results of the study collectively reflect the different perceptions of the research informants about the research phenomenon. Physiotherapist students' perceptions of learning in online-based physiotherapist training were divided into three hierarchically expanding categories of description: 1) Online-based learning as the acquisition of knowledge and skills II) Online-based learning as a process that adapts to individual needs III) Online-based learning as an opportunity. The descriptive categories varied in five themes: 1) independence, 2) online environment, 3) face-to-face teaching, 4) interaction and 5) community. Critical differences emerged when examining the themes. The critical differences between the first and second categories were "acquiring knowledge independently or under guidance" and "assessment of one's own competence". The critical differences between the second and third categories were "learning adapted to the student's life situation" and "courage to work as a physiotherapist". The research results increase the understanding of the qualitatively different perceptions of physiotherapy students about learning in online-focused physiotherapy students’ education. The results highlighted the perceptions of physiotherapy students about the importance of independent study, as well as concerns about the training a physiotherapist's practical skills and internalizing a large amount of information. The student perspective of the result can be utilized in the development of online-based physical therapist training.en
dc.format.extent123
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.title”Niin siis nimenomaan, semmoinen tavallaan rohkeus kokeilla ja katsoa että no mitäs tässä tapahtuu” : aloittavien opiskelijoiden käsityksiä oppimisesta verkkopainotteisessa fysioterapeuttikoulutuksessa – fenomenografinen tutkimus
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202302171780
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineFysioterapiafi
dc.contributor.oppiainePhysiotherapyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi50422
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysofysioterapia
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysokäsitykset
dc.subject.ysofysioterapeutit
dc.subject.ysoammattikorkeakoulut
dc.subject.ysofenomenografia
dc.subject.ysoopetusmenetelmät
dc.subject.ysoopiskelu
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot