dc.contributor.advisor | Liinamaa, Tarja | |
dc.contributor.author | Kovalainen, Karoliina | |
dc.contributor.author | Riihelä, Sofia | |
dc.date.accessioned | 2023-02-14T07:25:18Z | |
dc.date.available | 2023-02-14T07:25:18Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85444 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mikä on varhaiskasvatuksen yksikön johtajan rooli työyhteisön työhyvinvoinnin rakentumisessa, ja millaisia työhyvinvointia edistäviä johtajan toimintatapoja varhaiskasvatuksessa ilmenee. Erityisesti varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvointi ja sitoutuminen ovat pitkään olleet yhteiskunnallisen tarkastelun kohteena. Tutkimuksen tavoitteena on siten kehittää konkreettisia keinoja johtamisen tueksi ja työhyvinvoinnin edistämiseksi ja varhaiskasvatuksen henkilöstön alalle sitoutumisen vahvistamiseksi. Tutkimus on saanut OAJ:n hankerahan.
Tutkielma on toteutettu kahdella - aiempiin tutkimuksiin sekä tutkimusaineistoon pohjautuvalla - sisällönanalyysillä. Aiempiin tutkimuksiin perustuva analyysi on toteutettu ennen tutkimuksen aineiston keruuta vaikuttaen lomakehaastattelun kysymysten rakentumiseen. Tutkimuksen informantteina toimivat varhaiskasvatuksen yksiköiden johtajat sekä henkilöstö, jotka ovat valikoituneet tutkimukseen valtakunnallisesti satunnaisotannalla. Tutkimukseen osallistui lopulta kuusi tutkittavaa.
Aiempien tutkimusten pohjalta toteutetusta analyysirungosta on havaittavissa neljä työhyvinvoinnin rakentumisen taustalla vaikuttavaa ulottuvuutta: työhyvinvoinnin johtajuus, työhyvinvoinnin yhteiskunnalliset tekijät, työhyvinvoinnin sosiaalinen ulottuvuus sekä työhyvinvoinnin psykologinen ulottuvuus. Tutkimusaineiston analyysi toteutettiin sisällönanalyyttisesti luokittelemalla pelkistettyjä ilmauksia aiempien tutkimusten pohjalta löytyneiden työhyvinvoinnin ulottuvuuksien mukaisesti. Tutkimustuloksia tarkasteltiin siten ulottuvuuksien kautta varhaiskasvatuksen kontekstissa. Sisällönanalyysien myötä muodostui siten syvällinen ymmärrys niistä tekijöistä, joilla varhaiskasvatuksen yksiköiden johtajat voivat olla edistämässä henkilöstönsä työhyvinvointia.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta varhaiskasvatuksen yksikön johtajan käyttäytymisen, vuorovaikutuksen sekä luottamussuhteen rakentumisen olevan merkityksellistä koko työyhteisön työhyvinvoinnin rakentumisen kannalta. Työhyvinvointia edistävät johtajan toimintatavat mahdollistuvat johtajan omasta työhyvinvoinnista huolehtimisen sekä positiivisen suhtautumisen myötä. Tutkimus luo konkreettisia ohjeita johtajille sekä oman työnsä kehittämiseksi että työyhteisön työhyvinvoinnin edistämiseksi. | fi |
dc.description.abstract | The purpose for the research was to investigate the role of directors of childcare centres in construction of job-wellbeing and examine the behavior and practices that leaders express to develop the job-wellbeing in the early childooh education settings. Especially, job-wellbeing and engagement for teachers of early childhood education and care (ECEC) have been under discussion for extended time in Finland. The aim of the research was to develope concrete methods and tools for guidance to leadership to advance the job-wellbeing in the work community to confirm work engagement of teachers in ECEC.
The research was conducted with two content analysises based on previous studies and research material. The content analysis based on previous studies affected on questions in structured interview. The research informants are childcare centres directors and employees selected by nationwide random sampling. Six examinees participated in the research.
There are four dimensions to be found in the research framework that affects wellbeing at work: leadership of job-wellbeing, societal factors of job-wellbeing, social dimension of job-wellbeing and psychological dimension of job-wellbeing. The analysis of research material was construcred by categorizing simplified phrases found in dimensions of job-wellbeing. The research results were viewed in early childhood education context. Content analysises contructs deeper understanding of factors that daycare directors could use to promote their employeers job-wellbeing.
It can be stated based on the result that the leaders behavior, interaction and developing trustworthy relationship with employeers is significant for the wellbeing of the entire working community. Positive mindset and taking care of each own wellbeing provides for job-wellbeing and leaders actions behind. The research creates concrete quidance for leaders for their own development as well as enhancing the job-wellbeing in their community. | en |
dc.format.extent | 130 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | early childhood education | |
dc.subject.other | leadership | |
dc.subject.other | management | |
dc.subject.other | job-wellbeing | |
dc.title | Johtajan rooli työhyvinvoinnin edistämisessä : miten varhaiskasvatuksen yksikön johtaja voi toiminnallaan edistää työyhteisön työhyvinvointia? | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202302141733 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | työhyvinvointi | |
dc.subject.yso | johtaminen | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | työyhteisöt | |
dc.subject.yso | johtajuus | |
dc.subject.yso | päiväkodit | |
dc.subject.yso | johtajat | |
dc.subject.yso | hyvinvointi | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | työtyytyväisyys | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |