dc.contributor.author | Salminen, Teppo | |
dc.date.accessioned | 2023-02-08T06:40:21Z | |
dc.date.available | 2023-02-08T06:40:21Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85395 | |
dc.description.abstract | Tutkielman kirjallisessa osassa käsiteltiin ulkona oppimisen ominaispiirteitä ja niiden toteuttamista kemian oppimisen näkökulmasta. Kemian peruskoulun ja lukion oppimateriaaleja tarkasteltiin ulkona oppimisen näkökulmasta. Ulkona oppiminen -käsite ja siihen liittyvät oppimismallit ja näiden ominaisuudet esiteltiin. Ulkona oppimisen toteuttamisen ulottuvuuksia ja materiaaleja analysoitiin. Ulkona oppimiseen liittyvän luonnossa liikkumisen ja oleilun terveyshyötyjä tarkasteltiin Suomen luonnolle ominaisesta näkökulmasta. Kirjallisessa osassa analysoitiin myös ulkona oppimisen toteuttamista ja siihen liittyviä riskejä sekä haasteita. Lopuksi selvitettiin miten ulkona oppiminen vaikuttaa oppilaan motivaatioon ja oppimiseen.
Tutkimistiedon valoissa ulkona oppimisessa oppimisympäristö voi rauhoittaa ja motivoida oppilaita sekä tarjota konkretiaa kemian oppimisen näkökulmasta. Ulkona oppimisessa on tärkeää huomioida monia ympäristöön liittyviä haasteita ja riskejä sekä oppimisen että turvallisuuden näkökulmasta. Kirjallisessa osassa havaittiin, että ulkona oppimista hyödynnetään erittäin vähän kemian oppikirjasarjoissa.
Kokeellisessa osassa selvitettiin kyselytutkimuksella kemian opettajien ennakkokäsityksiä ja kokemuksia ulkona oppimisen hyödyntämisestä kemian opetuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin, mitä mahdollisuuksia ja haasteita ulkona oppimisen soveltamisessa kemian opetuksessa on. Tämän lisäksi kartoitettiin, minkälaista tukea opettajat kaipaisivat ulkona oppimisen toteuttamiseen. Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena, johon saatiin vastaus 24 kemian opettajalta.
Kokeellisessa osassa havaittiin, että opettajat, jotka eivät olleet soveltaneet ulkona oppimista omassa opetuksessaan, osoittivat ulkona oppimista kohtaan lievää mielenkiintoa, vaikka kokivatkin konseptin haastavaksi. Ulkona oppimista toteuttaneet opettajat olivat hyödyntäneet ulkona oppimista erilaisten kokeellisten töiden sekä ympäristön tutkimisen yhteydessä. Merkittävimpiä opettajien kokemia haasteita olivat ajallisten resurssien puute, valmiiden opetusmateriaalien ja -ideoiden vähyys sekä ryhmänhallinnan haasteet. Merkittävimmiksi hyödyiksi opettajat puolestaan kokivat hieman korkeamman motivaation, oppilaiden aktivoinnin sekä perinteisen oppitunnin rakenteen rikkomisen. | fi |
dc.format.extent | 74 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Kemian opettajien ennakkokäsityksiä ja kokemuksia ulkona oppimisen mahdollisuuksista ja haasteista | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202302081676 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kemian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Chemistry | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Kemian opettajankoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher education programme in Chemistry | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 4034 | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | kemia | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | oppimisympäristö | |
dc.subject.yso | opetusmenetelmät | |
dc.subject.yso | peruskoulu | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | ympäristökasvatus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |