Aktiivinen ja hyvinvoiva korkeakoulu -kyselyn tuloksia keväältä 2022
Liikkuva opiskelu -ohjelman myötä myös korkeakouluopiskelijoiden opiskelupäivän aikaiseen liikkumiseen ja paikallaanoloon on alettu kiinnittämään enemmän huomiota. Opiskelupäivien ja oppituntien aktivointi nähdään tarpeellisena, sillä vain puolet opiskelijoista liikkuu liikkumissuosituksiin nähden tarpeeksi. Myös istumista kertyy korkeakouluopiskelijoille lähes 11 tuntia päivittäin, ja iso osa tästä määrästä kertyy nimenomaan opiskelupäivän aikana. Istumisen vähentäminen ja opiskelupäivien aktivoiminen on perusteltua terveydellisistä syistä, mutta tauottamalla istumista tai aktivoimalla opetusta voidaan vaikuttaa myönteisesti myös opiskelijoiden jaksamiseen sekä opiskelukykyyn. Näihin teemoihin paneudutaan myös Keski-Suomen korkeakoulujen yhteisessä Aktiivinen ja hyvinvoiva korkeakoulu -hankkeessa, jonka yhtenä tavoitteena on tehdä opiskelupäivistä liikkuvampia ja yhteisöllisempiä. Opetus- ja kulttuuriministeriö rahoittaa hanketta Liikunnallisen elämäntavan valtakunnallisista kehittämishankevaroista. Osana hanketta korkeakoulujen opiskelijoille sekä opetushenkilöstölle toteutettiin kysely näihin teemoihin liittyen. Opiskelijoiden kyselyyn vastasi yhteensä 654 opiskelijaa ja opetushenkilöstön kyselyyn puolestaan 63 henkilöä.
Sekä opiskelijoiden että opetushenkilöstön kyselyn tuloksista nousee esille, että istumisen tauottamisessa ja opetuksen aktivoimisessa on korkeakouluissa vielä parannettavaa. Noin puolet opiskelijoista vastasi, ettei oman korkeakoulun opetuksessa kiinnitetä huomiota istumisen tauottamiseen tai vähentämiseen. Opiskelijat olivat kuitenkin lähes yksimielisiä siitä, että oppituntien aikainen kevyt liikuskelu voisi edistää heidän omaa jaksamistaan, mutta he toivoivat opettajien ottavan vastuuta taukojen pitämisestä. Kyselyn perusteella havaittiin myös toiminnallisten opetusmenetelmien käytön olevan vähäistä, etenkin etäopetuksen kohdalla. Jatkossa myös korkeakoulutasolla olisi tärkeää pohtia opetuksen toiminnallistamisen tapoja, kuten on jo tehty esimerkiksi perusopetuksessa toisella ja ensimmäisellä asteella.
Opetushenkilöstön kyselyn vastausprosentti oli matala, mutta tulokset ovat monelta osin linjassa opiskelijoiden kyselyn tulosten kanssa. Myös enemmistö kyselyyn vastanneista opettajista koki tauottamisen olevan opettajan vastuulla ja uskoi opetuksen tauottamisen tai aktivoimisen lisäävän opiskelijoiden jaksamista. Huolestuttavana huomiona voidaan pitää sitä, että suurin osa vastaajista toi esiin, ettei omassa korkeakoulussa ole sovittu yhteistä toimintaohjetta opetuksen aikaisen istumisen vähentämiseksi. Henkilöstö ja opiskelijat myös toivat esiin, että opetustiloista löytyi varsin heikosti istumisen vähentämisen mahdollistavia välineitä, kuten seisomatyöpöytiä.
Sekä opiskelijoiden että opetushenkilöstön kyselyn tulokset osoittivat, että opetuksen ja opiskelun aikaista aktiivisuutta pidettiin tärkeänä ja toivottavana, mutta tämä ei välttämättä vielä näkynyt korkeakoulujen opetuksessa tai fyysisissä tiloissa. Myös opetuksen toiminnallistamiseen tulisi jatkossa tarjota tukea, etenkin etäopetuksen osalta, joka on koronapandemian vuoksi lisääntynyt huomattavasti. Kyselyn tulokset antoivat tärkeää tietoa Aktiivinen ja hyvinvoiva korkeakoulu -hankkeen toiminnan tueksi. Käsillä olevissa tuloksissa esiin nousseisiin puutteisiin tullaan tarjoamaan ratkaisuja hankkeen toimien kautta. Esimerkiksi liikkuvan oppimisen teemoista järjestetään opetushenkilöstölle kohdennettuja koulutuksia ja lisäksi hankkeen kautta pyritään muuttamaan korkeakoulujen oppimistiloja aktiivisuutta tukevimmiksi.
...
Publisher
Jyväskylän yliopistoISBN
978-951-39-9464-8ISSN Search the Publication Forum
1795-1011Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Elektroniset kirjat [551]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Aktiivinen ja hyvinvoiva korkeakoulu -kyselyn tuloksia keväältä 2023
Kilkki, Olga; Mietola, Vilma; Heimovaara, Essi; Kokko, Sami; von Bonsdorff, Mikaela (Jyväskylän yliopisto, 2023)Korkeakouluopiskelijat istuvat noin 11 tuntia päivittäin, ja iso osa tästä määrästä kertyy nimenomaan opiskelupäivän aikana. Lisäksi vain alle puolet opiskelijoista liikkuu liikkumissuosituksiin nähden tarpeeksi. Istumisen ... -
Green Campus Initiatives in Online and Distance Higher Education
Ubachs, George; Kataja-aho, Saana; Aydin, Cengiz Hakan; Bozkurt, Aras; Lane, Andy; Mapar, Mahsa; Caeiro, Sandra; Jensen-Lampiri, Lars; Karhunen, Anni; Helimo, Ulla; Becker-Schröer, Sara; Gerstenmeier, Anja; Goupilleau, Alice (European Association of Distance Teaching Universities, 2024)This publication by EADTU's Task Force on Green Campus explores the efforts of distance and open Higher Education Institutions (HEIs) to foster sustainability through green campus initiatives. The report examines how HEIs ... -
Test-retest reliability of adolescents’ self-reported physical activity item in two consecutive surveys
Ng, Kwok; Hämylä, Riikka; Tynjälä, Jorma; Villberg, Jari; Tammelin, Tuija; Kannas, Lasse; Kokko, Sami (BMC; Belgian Association of Public Health, 2019)Background: National monitoring of school-aged physical activity (PA) behaviours is necessary to inform policy makers. The Finnish School-aged Physical Activity (FSPA – LIITU in Finnish) is a physical activity monitoring ... -
The Effect of Self-Directedness on Learning Outcomes in Distance Learning Courses in Higher Education
Myllymäki, Mikko; Laine, Sanna; Hakala, Ismo (IEEE, 2023)Distance learning requires students to have different skills than face-to-face learning. The learning environment and the interaction with the teacher and other students are different. Distance learning typically gives ... -
Promoting dual careers at higher education institutions : 31 benefits ranked by the project Student Athletes Erasmus+ Mobility in Europe (SAMEurope)
Hernando Domingo, Carlos; Renau Michavila, Marta; Thorén, Per; Bankel, Johan; Karlsteen, Magnus; Kalaja, Sami; Rasinaho, Minna; Karjalainen, Aki; Scharenberg, Swantje; Kohler, Pascale; Agneray, Florian; Deflon, Alexia; Brac de la Perriere, Dorothée; Marín, Gil María Pilar (Frontiers Media SA, 2024)Introduction: The project Student Athletes Erasmus+ Mobility in Europe identified and defined a total of 31 benefits offered to dual-career student athletes who are combining their university studies with high-level training. ...