Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorTiitinen, Laura
dc.contributor.authorRadmer, Jasmin
dc.date.accessioned2023-01-18T10:03:20Z
dc.date.available2023-01-18T10:03:20Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85071
dc.description.abstractTämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on tutkia tunneälyn eri ulottuvuuksia sosiaalityön asiakastyön tutkimuksissa. Tutkimuskysymystä tarkastellaan Golemanin, Boyatziksen ja McKeen (2002) tunneälymallin kautta. Tavoitteena on selvittää, mitkä ovat sosiaalityöntekijän tärkeimmät tunneälytaidot asiakastyössä ja miten niitä käsitteellistetään sosiaalityön asiakastyön tutkimuksissa. Tutkielman tarkoituksena on tuoda esille tunneälyn merkitystä laadukkaalle ja vastuulliselle asiakastyölle. Tutkielma on toteutettu integroivana kirjallisuuskatsauksena, jonka aineisto koostuu kahdestatoista (12) sosiaalityön asiakastyötä käsittelevästä artikkelista, raportista ja tieteellisestä kirjasta. Tutkielman teoreettis-käsitteellinen viitekehys muodostuu tunteista, tunteiden säätelystä ja vuorovaikutuksesta sosiaalityön asiakastyössä. Kirjallisuuskatsauksessa aineisto analysoidaan teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä käyttäen. Löydetyt tunneälytaidot ryhmitellään tunneälymallin mukaisiin kategorioihin. Yhteenvedossa esitellään, miten tunneälyn ulottuvuuksia käsitteellistettiin sosiaalityön asiakastyön tutkimuksissa. Tutkielman perusteella sosiaalityön asiakastyössä tarvitaan tunneälytaitoja jokaiselta tunneälymallin ulottuvuudelta ja monet tunneälytaidoista linkittyvät toisiinsa. Tärkeimmät tunneälytaidot ovat aineiston mukaan emotionaalinen itsetietoisuus, itsekontrolli, luotettavuus, empaattisuus, kyky kehittää muita ja kannustavuus. Näitä käsitteellistetään aineistossa muun muassa läsnäolona, aitona välittämisenä, rauhallisuutena, arvostamisena, sensitiivisyytenä, voimaannuttamisena ja osallistamisena. Tulosten perusteella tunneälyn voidaan nähdä olevan onnistuneen asiakastyön edellytys. Sosiaalityöntekijöiden tunneälytaitoja on tärkeää kehittää, jotta he pystyvät käsittelemään työnsä aiheuttamia haastavia tunteita ja säätelemään tämän myötä myös asiakkaan tunteita. Tämä mahdollistaa asiakkaan arvostavan kohtaamisen, jolle sosiaalityö perustuu. Tutkielmani perusteella voidaan todeta, että tunneälyä on tutkittu vähäisesti sosiaalityön asiakastyössä, joten lisätutkimukselle on tulevaisuudessa tarvetta.fi
dc.format.extent34
dc.language.isofi
dc.titleTunneälyn ulottuvuudet sosiaalityön asiakastyössä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202301181373
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSosiaalityöfi
dc.contributor.oppiaineSocial Worken
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi210
dc.subject.ysotunneäly
dc.subject.ysososiaalityö
dc.subject.ysotunteet
dc.subject.ysoasiakastyö
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysososiaalityöntekijät
dc.subject.ysoasiakkaat


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot