University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Valta sosiaalityön asiakassuhteessa

Thumbnail
View/Open
270.0 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Vallipuro, Olli
Date
2021
Discipline
SosiaalityöSocial Work
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Kandidaatin tutkielmani luo katsauksen sosiaalityöntekijän valtaan sosiaalityöntekijän ja asiakkaan välisessä asiakassuhteessa. Tutkimuskysymykseni on, millä tavalla sosiaalityöntekijän valta näyttäytyy sosiaalityön asiakassuhteessa. Tutkielman taustaksi avaan sosiaalityön asiakassuhteen merkitystä ja elementtejä, joiden voidaan katsoa olevan merkittävä osa laadukasta sosiaalityötä. Tutkielma on kirjallisuuskatsaus, jonka pääasiallinen aineisto koostuu kymmenestä tutkimuksesta, artikkelista ja teoksesta. Tutkielma käsittelee valtaa sosiaalityössä yleisesti eikä näin ollen ole sidottu mihinkään sosiaalityön erityisalaan tai alueeseen. Tarkastelemani aineiston mukaan sosiaalityöntekijä käyttää valtaa monessa muodossa. Vallan käyttö ole ainoastaan asiakkaan suoraa kontrollointia esimerkiksi sosiaalityöntekijän tekemien päätösten kautta, vaikka tämäkin on osa sosiaalityön asiakassuhteeseen liittyvää valtaa. Myös asiakkaan suostuttelu erilaisissa tilanteissa ja sosiaalityöntekijän aseman luoma vaikutusvalta ovat osa sosiaalityöntekijän vallan käyttöä. Asiakassuhteessa käytettävä valta on kaksijakoinen asia, sillä sosiaalityössä käytetyn vallan tavoitteena on asiakkaan hyvän arjen tukeminen ja asiakkaasta huolehtiminen, mutta samalla se tarkoittaa, että aina tilanteessa ei huomioida asianomaisten mielipidettä. Vastuullisen ja asiakasta kunnioittavan vallankäytön pohjana sosiaalityön asiakassuhteessa voidaankin katsoa olevan laadukas ja läpinäkyvä asiakassuhde, jossa kaikki osapuolet ovat tietoisia omista ja toistensa oikeuksista ja velvollisuuksista. ...
Keywords
sosiaalityön asiakassuhde valta asiakkuus sosiaalityöntekijät sosiaalityö asiakastyö
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202108314724

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4412]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Asiakasta tukeva työskentely sosiaalityön kontekstissa 

    Partanen, Maarit (2021)
    Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen keinoin tutkielmani tarkastelee, millainen asiakassuhde tukee asiakasta aikuisten parissa tehtävässä sosiaalityössä. Tässä tutkielmassa olen käsitellyt sosiaalityön uusimpia tutkimuksia, ...
  • Luottamuksellinen vuorovaikutussuhde osana aikuissosiaalityön asiakastyötä 

    Asp, Anne (2023)
    Tutkielman tehtävänä oli tarkastella asiakkaan ja sosiaalityöntekijän luottamuksellista vuorovaikutussuhdetta. Tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaisia vaikutuksia luottamuksella tai sen puuttumisella on sosiaalityöntekijän ...
  • Rajatusta professiosta toiminnanvapauteen ja asiakaspalveluun : sosiaalityön tekeminen työpaikkailmoitusten sosiaalisissa representaatioissa. 

    Lemponen, Pauliina (2018)
    Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, miten sosiaalityöntekijän työpaikkailmoituksista voi tutkia, millaisena sosiaalityön tekeminen voidaan kulttuurissamme nähdä. Tätä kautta tutkin, miten sosiaalityön tekeminen ...
  • Tunneälyn ulottuvuudet sosiaalityön asiakastyössä 

    Radmer, Jasmin (2022)
    Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on tutkia tunneälyn eri ulottuvuuksia sosiaalityön asiakastyön tutkimuksissa. Tutkimuskysymystä tarkastellaan Golemanin, Boyatziksen ja McKeen (2002) tunneälymallin kautta. ...
  • Sähköinen sosiaalityö : erään sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymän sosiaalityön sähköisen asioinnin näkökulmia 

    Björk, Minna (2021)
    Digitalisaatio ja yhteiskunnan sähköistäminen on useiden toimintajärjestelmien yhteistoiminnan tulos. Sähköisiä palveluja on kehitetty jo kaksi vuosikymmentä erilaisten kansallisten ohjelmien ja hankkeiden avulla. Terveyden ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre