Julkisuusdiplomatian piirteet suomalaisten yritysten viestintäosastojen työssä
Kansainvälisiltä yrityksiltä odotettaan nykymaailmassa aktiivista osallistumista globaalien ja yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisemiseen (Edelmann 2022, 26–30; 33). Yritysvastuuteemat ovat olleet keskeinen haaste myös yritysviestinnän ammattilaisille (Zerfass ym. 2020; 2021; 2022). Ratkaisuksi on tarjottu yritysdiplomatiaa: sen avulla yritykset voisivat kantaa vastuunsa yhteiskunnista (Westermann-Behaylo ym. 2015, 387). On jopa ehdotettu, että suomalaisten viestinnän ammattilaisten työnkuva olisi hahmotettava uudelleen yritysdiplomatian näkökulmasta (Melgin & Nieminen 2018, 23–24).
Yritysdiplomatian käsite viittaa toimiin, joilla monikansalliset yritykset pyrkivät vahvistamaan legitimiteettiään ja vaikuttamaan poliittisiin päätöksiin. Yritysdiplomatian toimet kohdistuvat toimintamaiden avainsidosryhmiin. (Ingenhoff & Marschlich 2019, 358.) Julkisuus- ja yritysdiplomatian ja PR:n yhteydet on tutkimuksessa todettu useaan kertaan, mutta etenkin yritysdiplomatian empiirinen tutkimus on ollut lähes olematonta (White 2015, 318– 319; Vanc & Fitzpatrick 2016, 437). Tämä maisterintutkielma tarkasteli yritysdiplomatian piirteitä suomalaisten, kansainvälisesti toimivien yritysten toiminnassa. Lisäksi haluttiin selvittää, millaisia yritysdiplomatian piirteitä on tunnistettavissa kyseisten yritysten viestintäosastojen työstä. Johtavien viestinnän ammattilaisten haastattelu- ja kyselyaineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmällä.
Analyysin tuloksena suomalaisten, kansainvälisesti toimivien yritysten toiminnasta oli tunnistettavissa yritysdiplomatian piirteitä: poliittiseen päätöksentekoon ja julkiseen keskusteluun vaikuttaminen, vastuullisuuden korostunut vaikutus yrityksen legitimiteetille sekä lähtömaan maakuvan hyödyntäminen. Poliittisiin konflikteihin varautumista toiminta- alueillaan yritykset eivät sen sijaan aineiston perusteella harjoittaneet. Yritysten viestintäosastot osallistuivat sekä julkiseen keskusteluun ja poliittiseen päätöksentekoon vaikuttamiseen että yrityksen legitimiteetin ylläpitoon yrityksen vastuullisuustoimia viestinnällistämällä. Tulosten perusteella yritysdiplomatia ei kuitenkaan ollut tietoista eivätkä johtavat viestinnän ammattilaiset käsittäneet työtään yritysdiplomatian kontekstissa. Tämän tutkimuksen perusteella vaikuttamistyö ja yritysdiplomaattinen näkökulma eivät olleet määrittäviä tekijöitä yritysten viestintäosastojen työssä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Suomalaisten, monikansallisten yritysten sisäisen viestinnän haasteet 2010-luvulla : "yksi kaikkien ja kaikki yhden puolesta"-problematiikka globaalissa kuningaskunnassa
Metsäpelto, Karin (2010)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia suomalaisten, monikansallisten yritysten sisäisen viestinnän haasteita konsernitoimintojen viestintävastaavien näkökulmasta katsottuna. Tutkimuksen tavoitteena oli vastata ... -
Länsi-Saksan Suomeen kohdistama julkisuusdiplomatia Silta-lehdessä 1984–1989
Ikävalko, Roosa (2023)Tutkimus käsittelee Länsi-Saksan Suomeen kohdistamaa julkisuusdiplomatiaa ja maakuvan viestintää vuosina 1984–1989. Tutkimusaineistona on Suomalais-Saksalaisten Yhdistysten Liiton jäsenille tarkoitettu Silta-lehti, jossa ... -
Enforcing corporate citizenship through social media : the role of shares, clicks, and likes in sustainability communications
Poutanen, Jenni (2018)This research presents how individual social media users perceive social media as a part of sustainability communications and examines whether these individuals consider organizational legitimacy and brand image being ... -
Vastuullisuudesta neuvotteleminen yritysten ja kansalaisjärjestöjen välillä : vuoropuhelun mahdollistajat ja estäjät
Häggman, Eevi (2016)Yritysten ja kansalaisjärjestöjen välinen vuoropuhelu yritysvastuuteemoista on lisääntynyt viime aikoina. Vuoropuhelua on tutkittu melko paljon muun muassa vuoropuhelun ihanteiden sekä sen kautta saavutettavien liiketoimintaetujen ... -
Stakeholder-dialogi pienten yritysten vastuullisen liiketoiminnan arvonluonnissa
Rajamäki, Tiina (2020)Yhteiskuntavastuu velvoittaa kaiken kokoisia yrityksiä tunnistamaan ja ottamaan huomioon toimintansa vaikutukset eri sidosryhmiin ja ympäröivään yhteiskuntaan. Aikaisempien tutkimusten perusteella stakeholder-dialogi on ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.