Svenskstuderandenas upplevelse av nyttan med feedback vid ett finskt universitet
Authors
Date
2023Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten ruotsinopiskelijat eräässä suomalaisessa yliopistossa kokivat yliopistossa saamansa palautteen. Tutkimuskysymykset liittyivät palautteen tyyppiin ja kohteeseen, sen koettuun hyötyyn ja siihen, millaista palautetta he haluaisivat jatkossa saada. Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti kirjallisten töiden palautteeseen.
Tutkimukseen osallistui kaksi opiskelijaa, jotka molemmat opiskelevat ruotsia pääaineenaan ja pedagogiikkaa sivuaineenaan. Osallistujista toinen opiskelee kolmatta vuotta, toinen toista vuotta. Molemmat valmistuvat ruotsin aineenopettajaksi. Aineisto kerättiin yksilöllisin, puolistrukturoiduin teemahaastatteluin. Haastateltavilta kysyttiin kysymyksiä liittyen yliopistokursseihin, niiden tehtäviin sekä ennen kaikkea tehtävistä saatuihin palautteisiin.
Opiskelijoiden mielestä palaute on oppimiselle hyödyllistä. He haluavat monipuolista, selkeää ja yksityiskohtaista palautetta. Palautteen tulee heidän mielestään sisältää sekä positiivisia kommentteja että kehityskohteita. Tutkimukseen osallistuneiden mielipiteet olivat myös osittain toisistaan erkanevia, sillä esimerkiksi vain toinen piti suullista palautetta tärkeänä ja hyödyllisenä. Tutkimuksen tulokset ovat kuitenkin samankaltaisia aikaisempien tutkimusten tulosten kanssa.
Tämän tutkimuksen tuloksia ei voida yleistää, sillä otos on määrältään niin suppea. Tutkimus antaa kuitenkin arvokasta tietoa sekä yliopiston opettajille opiskelijoiden suhtautumisesta palautteeseen. Tulevissa tutkimuksissa voisi tutkia palautteen vaikutusta ruotsinopiskelijoiden oppimiseen ja kehittymiseen.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5338]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Finskspråkiga universitetsstudenters språkideologiska uppfattningar om de förnyade språk- och kommunikationsstudierna vid Jyväskylä universitet
Korpikunnas, Roosa (2022)Jyväskylän yliopiston Monikielisen akateemisen viestinnän keskus (Movi) on viime vuosina uudistanut kandidaatintutkintoihin kuuluvia kieli- ja viestintäopintojaan. Uusimuotoiset kieli- ja viestintäopinnot koostuvat ... -
"Puhuminen, no emmä tiiä oonko mä siinä hyvä, mutta kyllä mä siitä ihan tykkään" : språkstudenters uppfattningar om och upplevelser av sin muntliga språkfärdighet och muntlig kommunikation på svenska och tyska
Ilomäki, Sonja (2015)Aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että suullisten taitojen harjoittelua ei usein huomioida tarpeeksi koulussa. Painotus riippuu usein opettajasta. Siksi opiskelijoilla voikin olla hyvin erilaiset suulliset taidot ... -
”Jag studerar gärna svenska men är inte nöjd med det jag kan” : motivation, attityder och färdigheter i svenska hos finska universitetsstudenter
Jauhojärvi-Koskelo, Camilla; Palviainen, Åsa (Hämeen ammattikorkeakoulu, 2011)I den studie som presenteras här undersöks vilka färdigheter finskspråkiga universitetsstudenter har i svenska och vilken syn de har på språket. Precis som alla finskspråkiga studenter på yrkeshögskolan (se Juurakko-Paavola ... -
"Svensklektionen är veckans höjdpunkt" : gymnasisternas upplevelser om svenskstudiernas meningsfullhet i Norra Savolax
Hellström, Anni (2020)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää savolaisten lukionuorten kokemuksia ruotsin kielen opiskelun merkityksellisyydestä. Tutkielmassa selvitettiin, miksi lukiolaiset kokevat ruotsin kielen opiskelun merkityksellisenä, ... -
Gymnasiestuderandes upplevelser av utveckling av muntlig språkfärdighet i svenska under eTandem-kurs
Heikkinen, Tanja (2022)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten lukio-opiskelijat kokevat suullisen kielitaitonsa kehittyneen eTandem-kurssin aikana, mitä kommunikaatiostrategioita he käyttävät kurssilla kohdatessaan haasteita ...