Opettajankouluttajien inkluusioasenteet
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Inkluusio on ajankohtainen sekä kiivasta keskustelua herättävä aihe. Ilmiötä on tutkittu kasvatuksen ja koulutuksen kentillä niin kansainvälisesti kuin Suomessakin monelta eri kantilta, mutta vähemmän opettajankouluttajien näkökulmasta. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettajankouluttajien inkluusioon liittyviä asenteita, erityisesti kaikkien oppijoiden tukemiseen liittyen. Lisäksi selvitettiin, löytyykö opettajankouluttajien inkluusio-asenteissa eroja riippuen siitä työskenteleekö opettajankouluttaja harjoittelukoulussa vai ei.
Tutkimuksen aineisto koostui keväällä 2022 suomalaisilta opettajankouluttajilta kerätystä, HOHTO-hankkeeseen ja Jyväskylän yliopiston rahoittamaan KOPTUKE/OPUT-hankkeeseen liittyvästä, valmiista kyselyaineistosta. Kyselyssä hyödynnettiin Euroopan erityisopetuksen kehittämiskeskuksen (2012) hankkeessa syntynyttä Osallistavan opettajan profiilia. Tutkimukseen vastasi 142 opettajankouluttajaa, joista tähän tutkimukseen otettiin mukaan 130. Aineisto analysoitiin käyttäen eksploratiivista faktorianalyysia sekä monimuuttujaista varianssianalyysia.
Tutkimuksessa löydettiin kaksi ulottuvuutta, jotka kuvasivat opettajankouluttajien inkluusioasenteita kaikkien oppijoiden tukemiseen liittyen. Tulokset osoittivat myös, että harjoittelukouluissa työskentelevät opettajankouluttajat raportoivat hieman kielteisempiä asenteita inkluusiota kohtaan kuin muut opettajankouluttajat. Yleisesti kuitenkin opettajankouluttajien inkluusioasenteet olivat tässä tutkimuksessa myönteisiä kaikkien oppijoiden tukemista kohtaan.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29141]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tiedot inkluusiosta opettajankoulutuksen keskiössä : harjoittelukouluissa työskentelevien ja muiden opettajankouluttajien inkluusiotietojen erot
Floor, Emmi; Sarkkinen, Anna (2023)Inkluusio herättää runsaasti keskustelua, sillä inkluusion käsitettä ei ymmärretä yksiselitteisesti. Opettajankouluttajien tietoja inkluusiosta ei juurikaan ole tutkittu. Aiemmat tutkimukset ovat keskittyneet opettajien ... -
Suomalaisten ja tšekkiläisten opettajaksi opiskelevien suhtautuminen inkluusioon
Kaatrasalo, Mari (2006) -
Initial teacher preparation for inclusive education in Ghana : status and challenges
Nketsia, William (University of Jyväskylä, 2016)Initial teacher education programs are undergoing reforms to equip pre-service teachers with inclusive skills, knowledge, attitudes, and values that are critical for successful implementation of inclusive education. ... -
A good idea in theory : inclusion as English subject teacher students see it
Niskanen, Petra (2013)Inkluusio on aiheena moniuloitteinen. Sen pyrkimyksenä on luoda tasa-arvoisempi yhteiskunta, sisällyttää kaikki oppilaat perusopetuksen piiriin tukitoimia lisäämällä, sekä vähentää erillisen erityisopetuksen määrää. ... -
Opettajaopiskelijoiden inkluusiovalmiudet
Pehkonen, Anu; Pöyhönen, Maija (2012)Tulevaisuudessa koulu muuttuu todennäköisesti entistä inklusiivisemmaksi, joten tarvi-taan tietoa siitä, millaiset inkluusiovalmiudet työelämään lähtevät opiskelijat koulutuk-sessaan saavat. Tässä tutkimuksessa tutkittiin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.