Show simple item record

dc.contributor.advisorPulkkinen, Jonna
dc.contributor.authorSydänlammi, Johanna
dc.date.accessioned2023-01-09T07:09:41Z
dc.date.available2023-01-09T07:09:41Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84822
dc.description.abstractInkluusio on ajankohtainen sekä kiivasta keskustelua herättävä aihe. Ilmiötä on tutkittu kasvatuksen ja koulutuksen kentillä niin kansainvälisesti kuin Suomessakin monelta eri kantilta, mutta vähemmän opettajankouluttajien näkökulmasta. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettajankouluttajien inkluusioon liittyviä asenteita, erityisesti kaikkien oppijoiden tukemiseen liittyen. Lisäksi selvitettiin, löytyykö opettajankouluttajien inkluusio-asenteissa eroja riippuen siitä työskenteleekö opettajankouluttaja harjoittelukoulussa vai ei. Tutkimuksen aineisto koostui keväällä 2022 suomalaisilta opettajankouluttajilta kerätystä, HOHTO-hankkeeseen ja Jyväskylän yliopiston rahoittamaan KOPTUKE/OPUT-hankkeeseen liittyvästä, valmiista kyselyaineistosta. Kyselyssä hyödynnettiin Euroopan erityisopetuksen kehittämiskeskuksen (2012) hankkeessa syntynyttä Osallistavan opettajan profiilia. Tutkimukseen vastasi 142 opettajankouluttajaa, joista tähän tutkimukseen otettiin mukaan 130. Aineisto analysoitiin käyttäen eksploratiivista faktorianalyysia sekä monimuuttujaista varianssianalyysia. Tutkimuksessa löydettiin kaksi ulottuvuutta, jotka kuvasivat opettajankouluttajien inkluusioasenteita kaikkien oppijoiden tukemiseen liittyen. Tulokset osoittivat myös, että harjoittelukouluissa työskentelevät opettajankouluttajat raportoivat hieman kielteisempiä asenteita inkluusiota kohtaan kuin muut opettajankouluttajat. Yleisesti kuitenkin opettajankouluttajien inkluusioasenteet olivat tässä tutkimuksessa myönteisiä kaikkien oppijoiden tukemista kohtaan.fi
dc.format.extent40
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otheropettajankouluttaja
dc.titleOpettajankouluttajien inkluusioasenteet
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202301091177
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.subject.ysoinkluusio
dc.subject.ysoasenteet
dc.subject.ysoharjoittelukoulut
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record