University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Digitaalisten pelien dialogien kehittäminen automaattisen tekstinluonnin avulla

Thumbnail
View/Open
114.6 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Mäntysaari, Pekka
Date
2022
Discipline
TietotekniikkaMathematical Information Technology
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän kandidaatintutkielman tarkoitus oli selvittää voidaanko digitaalisten narratiivisten pelien dialogeja kehittää automaattisen tekstinluonnin avulla. Kirjallisuuskatsauksessa tarkasteltiin pelikehitykseen suunnattuja automaattisen tekstinluonnin menetelmiä. Tarkasteltujen menetelmien pohjalta käsiteltiin automaattisen tekstinluonnin hyötyjä, dialogien varioimisen vaikutusta immersioon, ja eri menetelmien käyttöön liittyviä haasteita.
 
The purpose of this bachelor´s thesis was to find out whether dialogues of digital narrative games can be developed using automatic text generation. In the literature review, automatic text generation methods aimed at game development were examined. Based on the reviewed methods, the benefits of automatic text generation, the impact of varying dialogues on immersion, and the challenges associated with the use of different methods were discussed.
 
Keywords
automaattinen tekstinluonti pelit tietotekniikka dialogi digitaaliset pelit menetelmät
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202301091173

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4767]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Digitaalisten pelien narratiivi 

    Kauppi, Nataniel (2022)
    Tässä tutkielmassa käydään läpi narratiivin ja pelimekaniikan käsitettä sekä tutkitaan miten pelimekaniikoilla voidaan tukea digitaalisen pelin tarinankerrontaa, puhutaan niin sanotuista narratiivisista pelimekaniikoista. ...
  • Lapset digitaalisten pelien maailmassa : digitaalisen pelaamisen merkitys 8-vuotiaiden lasten elämässä 

    Sillanpää, Elina (2012)
  • Digitaalisten pelien käyttö alakoulun opetuksessa 

    Toivola, Pekka; Simonen, Kari-Jussi (2021)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää digitaalisten pelien käyttöä alakoulun opetuksessa. Tarkastelun kohteina olivat pelien pedagogisten käyttötarkoitusten yleisyys, käyttöä rajoittavat tekijät, käytettävät pelit, ...
  • Miten vaikuttaa mielikuviin, asenteisiin, identiteettiin ja uskomuksiin viihteellisen tieteen ja pelien avulla? 

    Rundgren, Olli (2017)
    Tiivistelmä Tutkielman tarkoituksena oli kyetä osoittamaan, miten vaikutetaan mielikuviin, asenteisiin, identiteettiin viihteellisen tieteen ja pelien avulla. Teoriaosuudessa avattiin oppimisen ja pelien käsitteitä sekä ...
  • SOTE-toimintojen tehostaminen IT:n avulla : kehittämispotentiaali ja toimenpideohjelma 

    Neittaanmäki, Pekka; Kaasalainen, Karoliina (Jyväskylän yliopisto, 2018)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre