Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorHokkanen, Joonas
dc.contributor.authorMetsäranta, Heikki
dc.contributor.authorSavikko, Heikki
dc.contributor.authorHonkatukia, Juha
dc.contributor.authorHaapanen, Mika
dc.contributor.authorTohmo, Timo
dc.date.accessioned2023-01-04T06:02:12Z
dc.date.available2023-01-04T06:02:12Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationHokkanen, J., Metsäranta, H., Savikko, H., Honkatukia, J., Haapanen, M., & Tohmo, T. (2022). <i>Liikenneinfrastruktuurihankkeiden rakentamisaikaiset vaikutukset työllisyyteen</i>. Valtioneuvoston kanslia. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja, 2022:29. <a href="https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-096-7" target="_blank">https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-096-7</a>
dc.identifier.isbn978-952-383-096-7
dc.identifier.otherCONVID_164256873
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84741
dc.description.abstractHankkeen tavoitteena on ollut määrittää tutkittuun tietoon perustuva viitekehys liikenneinfrastruktuurihankkeiden rakentamisaikaisten työllisyysvaikutusten arviointiin. Liikenneinfrastruktuurihankkeen rakentamisaikainen bruttomääräinen vaikutus työllisyyteen muodostuu suorasta työpanostarpeesta työmaalla ja välillisestä työpanostarpeesta. Välillinen työpanostarve taaksepäin syntyy rakentamisen välituotevalmistuksessa ja välillinen työpanostarve eteenpäin palkkatulojen synnyttämän kulutuskysynnän lisäyksen kautta. Nettotyöllisyysvaikutus tarkoittaa työllisyysasteen muutosta taloudessa. Silloin huomioidaan rakentamisesta johtuvan työvoiman kysynnän syrjäytysvaikutus jo olemassa oleviin työpaikkoihin. Kirjallisuuden ja tässä hankkeessa tehtyjen esimerkkilaskelmien perusteella liikenneinfrastruktuurihankkeet eivät yleensä lisää työllisyysastetta valtakunnallisesti, eivätkä ne siten ole vaikuttavia suhdanne- tai työllisyyspolitiikan keinoja. Tämä johtuu muun muassa työvoiman niukkuudesta maa- ja vesirakentamisalalla, jossa työllisyyden lisääminen edellyttäisi työvoiman tarjonnan lisäämistä. Liikennehankkeiden bruttomääräiset työpanostarpeet olisi kuitenkin perusteltua arvioida esimerkiksi hankearvioinnin osana. Hankkeen työpanostarve on helposti arvioitavissa, ja tieto on hyödyllinen esimerkiksi arvioitaessa koko väylärakentamisen työpanostarpeita alueellisesti ja ajallisesti.fi
dc.description.abstractThe aim of the project has been to define a reference framework for assessing the employment effects of transport infrastructure projects during construction, based on relevant literature. The gross impact on employment during construction consists of labour directly employed by the project, labour employed indirectly in backward-linked industries and, induced employment. The indirect impact backwards refers to employment in industries supplying materials and services for the construction project. The induced employment is created when the additional income from direct and indirect impact employment is spent on goods and services. The net impact on employment means the change in the employment rate in the economy. In this case, the crowding out effect on the labour market is included. Based on the literature and the case calculations made in this project, transport infrastructure projects generally do not increase the employment rate nationwide during construction. Therefore, they are not considered effective means of counter-cyclical or employment policy. This is due, among other things, to insufficient labour supply in the civil engineering industry. A higher employment rate would require an increase of the labour supply instead of an increase in labour demand. However, it would be justified to assess the gross impacts on employment of transport projects, for example as part of project appraisal. The gross impacts can be easily assessed, and the information is useful, for example, in estimating how much labour is needed in transport infrastructure construction in different regions in the coming years.en
dc.format.extent74
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherValtioneuvoston kanslia
dc.relation.ispartofseriesValtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja
dc.relation.urihttps://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-096-7
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherresearch
dc.subject.otherresearch activities
dc.subject.othertransport infrastructure
dc.subject.otherconstruction
dc.subject.otheremployment effects
dc.titleLiikenneinfrastruktuurihankkeiden rakentamisaikaiset vaikutukset työllisyyteen
dc.typeworkingPaper
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202301041096
dc.contributor.laitosKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.laitosSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.oppiaineTaloustiedefi
dc.contributor.oppiaineEmpirical Microeconomicsfi
dc.contributor.oppiaineJyväskylä International Macro & Financefi
dc.contributor.oppiainePäätöksentekoa tukeva taloustiede ja talouden kilpailukyky (painoala)fi
dc.contributor.oppiaineBasic or discovery scholarshipfi
dc.contributor.oppiaineEconomicsen
dc.contributor.oppiaineEmpirical Microeconomicsen
dc.contributor.oppiaineJyväskylä International Macro & Financeen
dc.contributor.oppiainePolicy-Relevant Economics and Competitiveness of Economy (focus area)en
dc.contributor.oppiaineBasic or discovery scholarshipen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/Report
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_93fc
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.relation.issn2342-6799
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Valtioneuvoston kanslia, 2022
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysoinfrarakentaminen
dc.subject.ysoliikenneyhteydet
dc.subject.ysotyöllisyysvaikutukset
dc.subject.ysotyöllisyysaste
dc.subject.ysotyöllisyyspolitiikka
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p23309
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7843
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p19547
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p20759
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8012
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
jyx.fundinginformationTämä julkaisu on valtioneuvoston vuoden 2021 selvitys- ja tutkimustoiminnan hankkeen ”Liikenneinfrastruktuurihankkeiden rakentamisaikaiset vaikutukset työllisyyteen” loppuraportti.
dc.type.okmD4


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright