Liikenneinfrastruktuurihankkeiden rakentamisaikaiset vaikutukset työllisyyteen
Hokkanen, J., Metsäranta, H., Savikko, H., Honkatukia, J., Haapanen, M., & Tohmo, T. (2022). Liikenneinfrastruktuurihankkeiden rakentamisaikaiset vaikutukset työllisyyteen. Valtioneuvoston kanslia. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja, 2022:29. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-096-7
Julkaistu sarjassa
Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarjaTekijät
Päivämäärä
2022Oppiaine
TaloustiedeEmpirical MicroeconomicsJyväskylä International Macro & FinancePäätöksentekoa tukeva taloustiede ja talouden kilpailukyky (painoala)Basic or discovery scholarshipEconomicsEmpirical MicroeconomicsJyväskylä International Macro & FinancePolicy-Relevant Economics and Competitiveness of Economy (focus area)Basic or discovery scholarshipTekijänoikeudet
© Valtioneuvoston kanslia, 2022
Hankkeen tavoitteena on ollut määrittää tutkittuun tietoon perustuva viitekehys liikenneinfrastruktuurihankkeiden rakentamisaikaisten työllisyysvaikutusten arviointiin. Liikenneinfrastruktuurihankkeen rakentamisaikainen bruttomääräinen vaikutus työllisyyteen muodostuu suorasta työpanostarpeesta työmaalla ja välillisestä työpanostarpeesta. Välillinen työpanostarve taaksepäin syntyy rakentamisen välituotevalmistuksessa ja välillinen työpanostarve eteenpäin palkkatulojen synnyttämän kulutuskysynnän lisäyksen kautta. Nettotyöllisyysvaikutus tarkoittaa työllisyysasteen muutosta taloudessa. Silloin huomioidaan rakentamisesta johtuvan työvoiman kysynnän syrjäytysvaikutus jo olemassa oleviin työpaikkoihin. Kirjallisuuden ja tässä hankkeessa tehtyjen esimerkkilaskelmien perusteella liikenneinfrastruktuurihankkeet eivät yleensä lisää työllisyysastetta valtakunnallisesti, eivätkä ne siten ole vaikuttavia suhdanne- tai työllisyyspolitiikan keinoja. Tämä johtuu muun muassa työvoiman niukkuudesta maa- ja vesirakentamisalalla, jossa työllisyyden lisääminen edellyttäisi työvoiman tarjonnan lisäämistä. Liikennehankkeiden bruttomääräiset työpanostarpeet olisi kuitenkin perusteltua arvioida esimerkiksi hankearvioinnin osana. Hankkeen työpanostarve on helposti arvioitavissa, ja tieto on hyödyllinen esimerkiksi arvioitaessa koko väylärakentamisen työpanostarpeita alueellisesti ja ajallisesti.
...
The aim of the project has been to define a reference framework for assessing the employment effects of transport infrastructure projects during construction, based on relevant literature. The gross impact on employment during construction consists of labour directly employed by the project, labour employed indirectly in backward-linked industries and, induced employment. The indirect impact backwards refers to employment in industries supplying materials and services for the construction project. The induced employment is created when the additional income from direct and indirect impact employment is spent on goods and services. The net impact on employment means the change in the employment rate in the economy. In this case, the crowding out effect on the labour market is included. Based on the literature and the case calculations made in this project, transport infrastructure projects generally do not increase the employment rate nationwide during construction. Therefore, they are not considered effective means of counter-cyclical or employment policy. This is due, among other things, to insufficient labour supply in the civil engineering industry. A higher employment rate would require an increase of the labour supply instead of an increase in labour demand. However, it would be justified to assess the gross impacts on employment of transport projects, for example as part of project appraisal. The gross impacts can be easily assessed, and the information is useful, for example, in estimating how much labour is needed in transport infrastructure construction in different regions in the coming years.
...
Julkaisija
Valtioneuvoston kansliaISBN
978-952-383-096-7ISSN Hae Julkaisufoorumista
2342-6799Asiasanat
Alkuperäislähde
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-096-7Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/164256873
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Elektroniset kirjat [380]
Lisätietoja rahoituksesta
Tämä julkaisu on valtioneuvoston vuoden 2021 selvitys- ja tutkimustoiminnan hankkeen ”Liikenneinfrastruktuurihankkeiden rakentamisaikaiset vaikutukset työllisyyteen” loppuraportti.Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Aktiivisen työvoimapolitiikan mahdollisuudet työllisyysasteen kasvattamisessa
Kauhanen, Antti (Työ- ja elinkeinoministeriö, 2020)This article considers the impact of active labor market policy on the employment rate. It reviews the literature on wage subsidies, training and job search assistance. Particular attention is paid on the side effects of ... -
Managing organizational environmental change : constructing an action plan for successful implementation of ISO 14001 EMS in YIT infrastructure projects
Makkonen, Marikki (2020)Kestävän kehityksen ympäristöulottuvuuteen liittyvien haasteiden hallintaan on kehitelty erilaisia teorioita, malleja ja järjestelmiä. Yritysmaailman kontekstissa esimerkkejä tällaisista edustavat esimerkiksi ympäristöjo ... -
Intellectual property strategies and firm growth : evidence from Finnish small business data
Heikkilä, Jussi (2012)The goal of this study is to shed light on the relationship between intellectual property (IP) strategies and firm growth. In brief, IP strategies are means of capturing returns on innovation investments. Employment effects ... -
Comprehensive School Reform and Labor Market Outcomes over the Lifecycle : Evidence from Finland
Ollikainen, Jani-Petteri (Elsevier BV, 2021)This study focused on the labor market effects of the Finnish comprehensive school reform in 1972–1977 over the lifecycle. The reform increased the age at which students are separated into vocational and general tracks ... -
Constructing intercultural competence in Italian social service and healthcare organizations : pedagogical design, effectiveness research, and alternative visions for promoting ethnorelativism
Castiglioni, Ida (University of Jyväskylä, 2013)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.