Ensimmäisen luokan matematiikan oppikirjojen tarjoamia keinoja kielentämiseen matemaattisen ajattelun rakentajana
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, millaisista tehtävätyypeistä ensimmäisen luokan matematiikan kirjat koostuvat, kuinka nämä tehtävät ohjaavat oppilasta monipuoliseen matematiikan ilmaisuun ja miten havaittavat tehtävät rakentavat oppilaan matemaattista ajattelua. Tutkimukseni teoreettisessa viitekehyksessä on tarkasteltu alkuopetuksen matematiikan opetusta. Pedagogisena lähestymistapana on tarkasteltu matematiikan kielentämistä: Kielentäminen toteuttaa monipuolisesti niin alkuopetuksen kuin yleisesti peruskoulun matematiikan opetussuunnitelman oppisisältöjä ja tavoitteita. Koulumatematiikan ympärillä pyörivän keskustelun ja opetussuunnitelman tavoitteiden törmäyskurssi sai minut kiinnostumaan aiheesta. Tutkimuksessa haettiin vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
1. Millaisia lähestymistapoja alkuopetuksen matematiikan oppikirjoissa käytetään?
2. Millaisia kielentämisen tapoja oppikirjojen tehtävissä on erotettavissa?
3. Miten tehtävien rakenne tukee matemaattisen ajattelun rakentumista?
Oppikirjatutkimukseni tarkasteli neljää oppikirjaa sekä määrällisen että laadullisen tutkimuksen keinoin. Analyysin ja tulosten kuvailu on avattu taulukoin ja tehtäväkuvin oppikirjoista. Tuloksista selviää, että oppikirjat painottavat määritelmälähtöisiä tehtäviä, ohjaavat oppilasta suppeaan matematiikan ilmaisuun ja jättävät vain vähän tilaa oppilaan omalle matemaattisen ajattelun rakentumiselle.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Matematiikan kielentäminen alkuopetuksessa
Rasimus, Saana (2019)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, kuinka alkuopetuksessa opetetaan matematiikkaa ja erityisesti, kuinka kielentämistä käytetään opetuksessa. Aihe nousi nykyisestä perusopetuksen opetussuunnitelmasta. Matematiikan ... -
Ensimmäisen luokan matematiikan taitojen ennustaminen : lapsen varhaisten matematiikan taitojen ja temperamentin sekä kodin matemaattisen ympäristön vaikutus
Katisko, Mesi (2022)Jo ennen varsinaisia kouluvuosia lapset oppivat matemaattisia valmiuksia sekä taitoja, jotka ovat tärkeässä roolissa myöhemmin opetettavien matematiikan taitojen kannalta. Matematiikan taitojen kehitykseen vaikuttavat kodin ... -
Matematiikkaluokan pääsykokeen tehtäväanalyysi matemaattisen ajattelun näkökulmasta
Kukkola, Anu; Ranta-Nilkku, Riitta (2010) -
Kielentämisen näkökulmia kuudennen luokan oppilaiden matematiikan sanallisten tehtävien ratkaisuihin
Kortesalmi, Marja-Kaisa; Perkkilä, Päivi; Joutsenlahti, Jorma (Valtakunnallinen LUMA-keskus, 2022)Artikkelissa tarkastellaan kuudennen luokan lopussa oppilaiden tuottamia ratkaisuja kahteen sanalliseen ongelmanratkaisutehtävään. Tutkimuksen toteutti matemaattiseen ajatteluun ja sen kielentämiseen perehtynyt ... -
Oppimateriaali matematiikan kielentämisen ohjaajana: kielentämistä tukevat piirteet 5. luokan matematiikan oppikirjojen tehtävänannoissa
Tuomo Muikku (2024)Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten suomalaisten, yleisesti käytössä olevien, 5. luokan matematiikan oppikirjojen tehtävänannot tukevat oppilaiden tekemää matematiikan kielentämistä. Tutkimuksen aineistona ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.