Oppimateriaali matematiikan kielentämisen ohjaajana: kielentämistä tukevat piirteet 5. luokan matematiikan oppikirjojen tehtävänannoissa
Abstract
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten suomalaisten, yleisesti käytössä olevien, 5. luokan matematiikan oppikirjojen tehtävänannot tukevat oppilaiden tekemää matematiikan kielentämistä.
Tutkimuksen aineistona toimivat kolmen suomalaisen kustantajan valmistamat 5. luokan matematiikan syyslukukauden oppikirjat. Oppikirjojen tehtävänantojen tutkimista varten muodostettiin aiempaan tutkimustietoon perustuva kriteeristö kielentämistä tukevista piirteistä, jonka avulla oppikirjojen tehtäviä analysoitiin. Tarkempi analyysi suoritettiin määrällisillä menetelmillä.
Tehtävännoissa kielentämistä tukevia piirteitä esiintyi harvoin. Sanallisesti
tai kuvioin ilmaistut matemaattiset ongelmat olivat piirteistä yleisin. Eräs selkeä
haaste kielentämisen kannalta oli oppikirjoihin tehtävien rajattu ja oppilaan työskentelyä vain symbolikielellä tehtävään työskentelyyn ohjaava ratkaisutila. Kielentämistä tukevien piirteiden ja oppikirjan tehtävänumeron välillä havaittiin
yhteyttä. Eniten kielentämistä tukevia piirteitä esiintyi ongelmanratkaisuun sekä
tilastoihin ja todennäköisyyksiin liittyvissä tehtävissä, vähiten murtolukujen ja
desimaalilukujen laskutoimituksiin liittyvissä.
Tutkimuksen perusteella matematiikan kielentämisen mahdollistamisen
kannalta on suomalaisissa 5. luokan matematiikan oppikirjojen tehtävien osalta
kehitettävää. Matematiikkaa opettavien opettajien on syytä tiedostaa oppikirjojen tehtävien vaikutus matematiikan kielentämistä ohjaavana tekijänä, jotta he voivat tukea oppilaiden kielentämisen taitojen kehittymistä onnistuneesti.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2024
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202411087061Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish