dc.contributor.advisor | Rautiainen, Matti | |
dc.contributor.advisor | Fornaciari, Aleksi | |
dc.contributor.author | Oikari, Niilo | |
dc.date.accessioned | 2022-12-22T10:02:12Z | |
dc.date.available | 2022-12-22T10:02:12Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84557 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia demokratiakasvatuslautapelin
opetuskokeilua lukiossa. Tavoitteenani oli saada tietoa opiskelijoiden
kokemuksista lautapelin pelaamisesta ja siinä harjoiteltavista
demokratiataidoista. Lisäksi tavoitteenani oli selvittää, miten lautapelin
opetustavoitteet toteutuivat opetuskokeilun aikana.
Tutkimus on menetelmältään laadullinen ja sen aineisto kerättiin
havainnoimalla peliä pelaavia lukio-opiskelijoita ja haastattelemalla heitä pelin
jälkeen lomakehaastattelulla. Analysoin aineiston hyödyntäen laadullista
sisällönanalyysia. Muodostin aineistosta opiskelijoiden kokemuksia kuvaavia
teemoja ja peilasin niitä pelin demokratiakasvatuksellisiin lähtökohtiin. Toisen
tutkimuskysymyksen osalta analysoin aineiston käyttäen analyysityökaluna
pelin opetustavoitteita.
Tutkimuksen perusteella opiskelijat kokivat harjoitelleensa useita
demokratiataitoja peliä pelatessaan. Niistä tärkeimmiksi nousivat
vuorovaikutustaidot sekä kriittinen ymmärrys maailmasta. Lautapelin
opetustavoitteet toteutuivat vaihtelevissa määrin. Parhaiten toteutui tavoite
keskustelutaitojen harjoittelusta ja vähiten tavoite aktiivisen kansalaisuuden
harjoittelusta.
Tutkimuksen pohjalta opettajien on helpompi hyödyntää Päättäjätdemokratiapeliä
opetuksessaan. Lisäksi tutkimus tarjoaa näkökulman tarkastella
opetusmateriaaleja ja niiden kehittämistä demokratiakasvatuksen
näkökulmasta. | fi |
dc.format.extent | 60 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | demokratiakasvatus | |
dc.subject.other | opetuslautapeli | |
dc.title | Demokratia pelissä : opetuslautapelikokeilu lukiossa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202212225802 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | opetuskokeilut | |
dc.subject.yso | oppimispelit | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | lautapelit | |
dc.subject.yso | lukio | |
dc.subject.yso | demokratia | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |