Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRautiainen, Matti
dc.contributor.advisorFornaciari, Aleksi
dc.contributor.authorOikari, Niilo
dc.date.accessioned2022-12-22T10:02:12Z
dc.date.available2022-12-22T10:02:12Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84557
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia demokratiakasvatuslautapelin opetuskokeilua lukiossa. Tavoitteenani oli saada tietoa opiskelijoiden kokemuksista lautapelin pelaamisesta ja siinä harjoiteltavista demokratiataidoista. Lisäksi tavoitteenani oli selvittää, miten lautapelin opetustavoitteet toteutuivat opetuskokeilun aikana. Tutkimus on menetelmältään laadullinen ja sen aineisto kerättiin havainnoimalla peliä pelaavia lukio-opiskelijoita ja haastattelemalla heitä pelin jälkeen lomakehaastattelulla. Analysoin aineiston hyödyntäen laadullista sisällönanalyysia. Muodostin aineistosta opiskelijoiden kokemuksia kuvaavia teemoja ja peilasin niitä pelin demokratiakasvatuksellisiin lähtökohtiin. Toisen tutkimuskysymyksen osalta analysoin aineiston käyttäen analyysityökaluna pelin opetustavoitteita. Tutkimuksen perusteella opiskelijat kokivat harjoitelleensa useita demokratiataitoja peliä pelatessaan. Niistä tärkeimmiksi nousivat vuorovaikutustaidot sekä kriittinen ymmärrys maailmasta. Lautapelin opetustavoitteet toteutuivat vaihtelevissa määrin. Parhaiten toteutui tavoite keskustelutaitojen harjoittelusta ja vähiten tavoite aktiivisen kansalaisuuden harjoittelusta. Tutkimuksen pohjalta opettajien on helpompi hyödyntää Päättäjätdemokratiapeliä opetuksessaan. Lisäksi tutkimus tarjoaa näkökulman tarkastella opetusmateriaaleja ja niiden kehittämistä demokratiakasvatuksen näkökulmasta.fi
dc.format.extent60
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherdemokratiakasvatus
dc.subject.otheropetuslautapeli
dc.titleDemokratia pelissä : opetuslautapelikokeilu lukiossa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202212225802
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoopetuskokeilut
dc.subject.ysooppimispelit
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysolautapelit
dc.subject.ysolukio
dc.subject.ysodemokratia
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot