The Effects of Educational Video Games on Adult Language Learners
Oppimispelejä on tutkittu aikaisemmin lähinnä lasten ja nuorten näkökulmasta, vaikka oppiminen käsitteenä koskettaa jokaista ihmistä ikään katsomatta. Kieltenoppimiseen käytettyjen oppimispelien kohdalla tutkimukset ovat olleet tätäkin suppeampia, sillä niissä on keskitytty pitkälti englannin opettamiseen peruskouluikäisillä lapsilla. Tässä tutkielmassa tarkastellaan oppimispelien vaikutuksia aikuisilla kieltenoppijoilla. Kirjallisuuskatsauksessa selvitetään lapsilla havaittuja oppimispelien vaikutuksia, joita sovelletaan aikuisiin käyttämällä apuna kieltenoppimiseen ja aikuisten oppimiseen liittyvää kirjallisuutta, sekä oppimiseen liittyviä teorioita. Kirjallisuuskatsauksen avulla saatujen tulosten perusteella näyttää siltä, että ainakin oppimispelien hyödyt aikuisilla ovat pitkälti samat kuin lapsilla, mutta tiettyjen hyötyjen ilmenemistä aikuisilla ei ole vielä todennettu käytännössä. Viidestä kirjallisuuskatsauksessa havaitusta vaikutuksesta kahta ei ole aikaisemmissa tutkimuksissa varmistettu hyödyttävän aikuisia oppijoita. Nämä kaksi vaikutusta ovat oppiminen ilman painetta ja parantunut minäpystyvyys. Selvittääksemme sen, voivatko aikuiset oppijat hyötyä näistä vaikutuksista, tehtiin empiirinen kyselytutkimus, jossa 12 aikuista kokeili yhtä kahdesta oppimispelistä, jotka olivat Influent ja LingoDeer. Litteroinnin jälkeen kyselyn tulokset analysointiin käyttämällä teemoittelua ja luokittelua. Teemat muodostettiin käyttämällä aikaisemmin lapsilla todettuja vaikutuksia, ja luokittelua käytettiin määrittämään, ovatko yksittäiset vastaukset positiivisia, neutraaleja tai negatiivisia. Johtopäätöksenä voitiin todeta tulosten viittaavan siihen, että kaikkia aikaisemmin lapsilla löytyneitä vaikutuksia voidaan soveltaa myös aikuisiin oppijoihin.
...
Educational games have been studied earlier primarily from the point of view of children and other younger individuals, even though learning is a concept that affects all people regardless of their age. In educational games used in language learning, the studies have been even more limited, because the focus has been in teaching English to K-12 students. In this study, the effects of educational video games will be examined from the point of view of adult foreign language learners. The literature review part will study the effects of educational games found on children, which are then applied to adult learners with the help of literature regarding language learning and adult learning, as well as learning theories. Based on the results found in the literature review, it looks like many positive effects found on adults are similar to those found on children. However, out of five positive effects that were found on children, there were two positive effects that had not been confirmed on adult learners during the previous studies about educational games. These effects were pressure-free learning and improved self-efficacy. To determine whether adult learners could benefit from these two effects or not, an empirical study was conducted in a form of a qualitative survey that was given to 12 adult individuals who tried one of the two following educational games: Influent or LingoDeer. After the results were transripted, they were analysed by using thematic analysis and classification. The themes used were the effects that had been found on children, and the classification was used to determine whether individual survey answers were positive, neutral or negative. In conclusion, the results were able to show that all the effects that were found on children can be applied to adult learners as well.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opetuspelit aikuisten kielenopetuksessa : hyödyt ja haasteet
Pietilä, Tiia (2020)Tässä tutkielmassa tarkastellaan opetuspelien käytön hyötyjä ja haasteita aikuisille suunnatussa kielenopetuksessa. Opetuspelit ovat pelejä jotka on kehitetty opettamaan pelaajalle jotain, eli niillä on pedagoginen tarkoitus. ... -
Video games in informal language learning : a learner perspective
Honkanen, Hanna (2024)Videopeliharrastukset ovat suuressa suosiossa kaikenikäisten kesken. Opetuksessa hyödynnetään usein opetuskäyttöön tehtyjä pelejä, kuten Kahoot!ia, mutta myös kaupallisia pelejä voidaan käyttää kielenoppimisen tukena. ... -
Secondary school students' views of video games' effect on language learning
Autio, Petri (2018)Videopelien pelaaminen on yksi merkittävimmistä ajanviettotavoista ikään tai sukupuoleen katsomatta. Pelaamisen kasvu on ollut räjähdysmäistä ja sen yleisyys kasvaa jatkuvasti edelleen. Kokonaisvaltainen kielenoppiminen ... -
Learning to read for the first time as adult immigrants in Finland : Reviewing pertinent research of low-literate or non-literate learners’ literacy acquisition and computer-assisted literacy training
Malessa, Eva (Centre for Applied Language Studies, University of Jyväskylä, 2018)Against the backdrop of increasing global humanitarian migration to highly literate countries and the resulting necessity and challenge to provide language and literacy education to non-literate or low-literate adult second ... -
Enhancing Ethical Research Participation and Inclusion of Marginalized Adult Migrant Learners : An Early Career Researcher's Perspective
Malessa, Eva (Freie Universität Berlin, 2023)With this article I aim to raise awareness of the underrepresentation of adult migrant learners with limited educational experience, so-called LESLLA (literacy education and second language learning for adults) learners, ...