Show simple item record

dc.contributor.advisorVehkakoski, Tanja
dc.contributor.authorJussila, Elias
dc.contributor.authorUlmanen, Saku
dc.date.accessioned2022-12-19T05:43:27Z
dc.date.available2022-12-19T05:43:27Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84441
dc.description.abstractKäyttäytymisen haasteet ovat yleisimpiä opettajan kohtaamia opetuksen haasteita. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä yläkoulun liikunnanopettajilla on omasta minäpystyvyydestä kohdata käyttäytymisen haasteita. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, millaisin keinoin liikunnanopettajat vastaavat käyttäytymisen haasteisiin. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna keväällä 2022 ja siihen osallistui kuusi yläkoulun liikunnanopettajaa. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä. Tulokset osoittivat liikunnanopettajien kuvaavan viisi eri minäpystyvyyden tunnetta vahvistavaa tekijää: omat taidot, tiedot, kokemus, itsetuntemus ja vertaistuen saaminen. Käyttäytymisen haasteisiin vastattiin pääasiassa ennakoimalla tilanteita, huomioimalla oppilaita tai antamalla korjaavaa palautetta. Lisäksi opettajat kertoivat käyttävänsä omaa persoonaansa työvälineenä, toimivansa joustavasti tai hyödyntävänsä vahvuusperustaisen opetuksen periaatteita tai konsultatiivista tukea. Tutkimuksen tulosten perusteella opettajien taidoilla on merkittävä rooli siinä, miten he luottavat omiin kykyihinsä. Liikunnanopettajien koulutuksessa olisikin tärkeää antaa opiskelijoille kokemuksia käyttäytymisen haasteisiin vastaamisesta, jotta työelämään siirryttäessä heillä olisi luottamusta omiin kykyihinsä luokanhallinnassa ja keinoja vastata haastavaan käyttäytymiseen.fi
dc.format.extent60
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherkäyttäytymisen haasteet
dc.subject.otherliikunnanopetus
dc.titleYläkoulun liikunnanopettajien käsitykset minäpystyvyydestään käyttäytymisen haasteiden kohtaamisessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202212195696
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysokäyttäytyminen
dc.subject.ysominäpystyvyys
dc.subject.ysoliikunnanopettajat
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysoopetus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record