dc.contributor.advisor | Perkkilä, Päivi | |
dc.contributor.author | Ruokonen, Pinja | |
dc.date.accessioned | 2022-12-16T06:40:45Z | |
dc.date.available | 2022-12-16T06:40:45Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84431 | |
dc.description.abstract | Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ja käytänteitä peruskoulun opettajilla on laaja-alaisen osaamisen teemoista mu-siikin ja matematiikan opetuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin, mitkä laaja-alaisen osaamisen teemat olivat opettajien mielestä tärkeimpiä musiikin ja matematiikan opetuksen näkökulmasta ja miksi, ja millä tavoin laaja-alaisen osaamisen teemoja toteutettiin näiden oppiaineiden opetuksessa.
Tutkimusaineisto kerättiin kyselyn ja haastattelujen avulla eri puolilla Suomea opettavilta peruskoulun opettajilta. Kyselyyn vastasi 31 musiikkia ja 31 matematiikkaa opettavaa opettajaa. Lisäksi aineistoon kuului neljän perus-koulussa työskentelevän opettajan puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tut-kimusaineiston analyysi oli monimenetelmällinen, sillä kyselyn tuloksia lä-hestyttiin sekä määrällisellä että laadullisella tutkimusotteella. Haastatteluai-neisto analysoitiin laadullisella teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Tutkimus osoitti, että musiikkia opettavat opettajat kokivat voivansa to-teuttaa musiikissa ja musiikin avulla laaja-alaisesti myös muita oppimisen osa-alueita. Matematiikkaa opettavat opettajat kokivat kaikki laaja-alaisen osaamisen teemat tärkeinä, mutta haastavina oli toteuttaa niitä itse opetukses-sa. Sekä musiikkia että matematiikkaa opettavat opettajat pitivät laaja-alaisen osaamisen teemoja tarpeellisina niin opetuksessa yleensä kuin myös oppiai-netasolla. Kaikkien tutkimukseen osallistuneiden opettajien mielestä ”Ajattelu ja oppimaan oppiminen” (L1) oli tärkein laaja-alaisen osaamisen teemoista niin opetuksessa kuin tulevaisuuden taitojen kehittymisen kannalta.
Asiasanat: laaja-alaisen osaamisen teemat, peruskoulun opetussuunnitelma, musiikin opetus, matematiikan opetus, opettajien käsitykset | fi |
dc.format.extent | 126 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | laaja-alaisen osaamisen teemat | |
dc.subject.other | peruskoulun opetussuunnitelma | |
dc.subject.other | musiikin opetus | |
dc.subject.other | matematiikan opetus | |
dc.subject.other | opettajien käsitykset | |
dc.title | Laaja-alaisen osaamisen teemat musiikin ja matematiikan opetuksessa – tutkimus opettajien käsityksistä ja käytänteistä. | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202212165686 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | käsitykset | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | matematiikka | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.subject.yso | osaaminen | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | perusopetus | |
dc.subject.yso | peruskoulu | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |