Näennäisyksilöllisyys ja tuotteistettu identiteetti : sosiaalisen median tarkastelua kulttuuriteollisuusteorian näkökulmasta
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Käsillä olevan tutkimuksen tarkoituksena on muodostaa käsitys Frankfurtin koulun
piirissä kehitetystä kulttuuriteollisuusteoriasta ja etsiä tapoja, joilla sitä on
mahdollista soveltaa sosiaalisen median tutkimiseen ilmiönä. Koska teoria on
muotoiltu toisen maailmansodan aikana Yhdysvalloissa, on tarpeen asettaa se
historialliseen ja kulttuurilliseen kontekstiinsa sekä ottaa talousjärjestelmän ja
mediakentän läpikäymät muutokset huomioon siltä osin, kun ne ovat teorian
soveltamisen kannalta olennaisia. Esiteltyäni käytetyn teoreettisen viitekehyksen
siirryn käsittelemään kaupallista sosiaalista mediaa modernin kulttuuriteollisuuden
muotona yhteiskunnassa, jossa uusliberaali kapitalismi on saavuttanut hegemonisen
aseman. Tarkastelen sitä, miten sosiaalisen median liiketoimintamallit ja
suunnitteluratkaisut edistävät kulttuurin alueella eteneviä esineellistymisen ja
tavaroitumisen prosesseja, jotka kultuuriteollisuusteoria alun perin liitti
joukkotiedotusvälineisiin ja viihdeteollisuuteen. Lisäksi lähestyn modernissa
tutkimuskirjallisuudessa esitettyjä malleja kaupallisen sosiaalisen median
toiminnasta fetisismin käsitteen kautta kuvatakseni tapaa, jolla taloudellisen
intressin ohjaamat sosiaalisen median alustat pyrkivät ylittämään tavaraluonteensa
ja näyttäytymään luonnollisena osana ihmisten arkitodellisuutta. Yksi
kulttuuriteollisuusteorian keskeisistä väitteistä on, että teollisen tuotannon piirteitä
saava kaupallinen kulttuuri paitsi edistää voitontavoittelun logiikan leviämistä
yhteiskunnassa, myös vakaannuttaa vallitsevan yhteiskuntajärjestelmän asemaa
vetämällä yleisönsä osaksi kapitalismin kiertokulkua. Esitän tutkimuksessa, että
social networking site -tyyppiset sosiaalisen median alustat edistävät tätä ideologista
funktiota kahdella tavalla. Ensimmäinen liittyy henkilöbrändiajatteluun, joka tuottaa
näennäisyksilöllisyyttä ja konformismia sosiaalisen paineen sekä alustoilla
vallitsevan jakamisen imperatiivin kautta. Toinen juontuu alustojen roolista
kulutuskulttuuriin sidotun henkilökohtaisen identiteetin muodostamisessa ja
ilmaisemisessa
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Uusliberalisaatio todellisuuden sosiaalisen rakentumisen näkökulmasta tarkasteltuna
Kataja, Miika (2016)Tämän käsitteellis-teoreettisen, aiempaan tutkimuskirjallisuuteen pohjautuvan tutkimuksen aiheena on uusliberalismi. Tehtävänä on tulkita hermeneuttisen tutkimusstrategian ja tiedonsosiologisen lähestymistavan avulla, ... -
Blogissa toimittajan tollot eivät vääristele sanoja : sosiaalisen median vaikutuksia politiikan journalismiin ja uutisointiin
Kivi, Jaana (2014)Pro gradu-tutkielmani käsittelee ajankohtaista sosiaalista mediaa politiikan toimittajien uutena työkaluna. Sähköisen median vaatiman nopeuden ja sosiaalisen median mukaan tulon myötä toimittajien työskentelytavat ovat ... -
Sosiaalinen media ja sosiaalityöntekijöiden työhyvinvointi : sosiaalisen median tarkastelua työn vaatimusten ja voimavarojen viitekehyksestä
Kallioinen, Natalie (2019)Tässä pro gradu -tutkimuksessa selvitetään, minkälaisia merkityksiä sosiaalisella medialla on sosiaalityöntekijöiden työhyvinvoinnille. Sosiaalisesta mediasta on tullut merkittävä osa kaikkien ihmisten jokapäiväistä elämää, ... -
"Ope me stalkataan sua Instassa" : musiikinopettajan identiteetit koulu- ja sosiaalisen median ympäristöissä
Tenhu, Viola (2023)Tässä maisterintutkielmassa tutkitaan musiikinopettajien käsityksiä ja kokemuksia sosiaalisessa mediassa toimimisesta suhteessa heidän opettajaidentiteettiinsä. Tutkimuksen tarkoituksena pyritään selvittämään musiikinopettajien ... -
Miten sosiaalisen median algoritmit vaikuttavat kuluttajien ostokäyttäytymiseen vaikuttajamarkkinoinnin näkökulmasta
Meri, Juho (2023)Tässä kirjallisuuskatsauksessa perehdytään sosiaaliseen mediaan ja sen vaikutukseen kuluttajien ostokäyttäytymisessä. Näkökulmana ovat algoritmit ja vaikuttajamarkkinointi. Katsauksessa selvitetään, miten suuri vaikutus ...