dc.contributor.advisor | Hökkä, Päivi | |
dc.contributor.author | Vasama, Teemu | |
dc.date.accessioned | 2022-12-09T06:48:32Z | |
dc.date.available | 2022-12-09T06:48:32Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84244 | |
dc.description.abstract | Tampereen yliopisto ja Tampereen teknillinen yliopisto yhdistyivät vuonna 2019. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli syventää ymmärrystä yhdistymisprosessista tarkastelemalla sitä akateemisten työntekijöiden näkökulmasta uuden julkisen johtamisen kontekstissa. Erityisesti tutkittiin sitä, millaisia diskursseja työntekijöiden puheessa esiintyi yhdistyneeseen yliopistoon liittyen ja millaiseksi he rakensivat ammatillista identiteettiään ja toimijuuttaan.
Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen. Aineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa yhdistyneen Tampereen yliopiston työntekijää, ja sitä analysoitiin diskurssianalyysin avulla. Aineistosta tunnistettiin viisi työntekijöiden käyttämää diskurssia, jotka kuvasivat heidän jaettua sosiaalista todellisuuttaan: ydintyödiskurssi, hallintodiskurssi, kumppanuusdiskurssi, riippumattomuusdiskurssi ja yhteistyödiskurssi.
Entisten yliopistojen eli nykyisten kampusten väliset jännitteet tulivat ilmi siinä, mitä diskursseja eri kampusten työntekijät käyttivät. Kuitenkin yhdistyneen yliopiston monitieteisyydestä puhuttiin myös vahvuutena. Tutkimuksen tulokset olivat monilta osin samansuuntaiset kuin aiemmat Tampereen yliopistojen yhdistymistä käsitelleet ja akateemisten työntekijöiden identiteettiä ja toimijuutta käsitelleet tutkimukset. | fi |
dc.format.extent | 84 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | Tampereen yliopisto | |
dc.subject.other | yliopistofuusio | |
dc.subject.other | ammatillinen toimijuus | |
dc.title | Akateemisten työntekijöiden diskurssit, identiteetit ja toimijuus yhdistyneessä Tampereen yliopistossa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202212095504 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Aikuiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Adult Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | uusi julkisjohtaminen | |
dc.subject.yso | yliopistot | |
dc.subject.yso | toimijuus | |
dc.subject.yso | diskurssi | |
dc.subject.yso | ammatti-identiteetti | |
dc.subject.yso | diskurssianalyysi | |
dc.subject.yso | työntekijät | |
dc.subject.yso | yhdistyminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |