"Ollaan vähän jokaisen suon mutkassa käsillä haromassa" : keskijohdon esimiesten diskurssit johtajuudesta ja ammatillisista identiteeteistä
Tämän tutkimuksen keskeisenä ilmiönä tarkastellaan diskursiivisen lähestymistavan avulla, miten julkisella sektorilla työskentelevät keskijohdon esimiehet puhuvat ja sanallistavat omaa johtajuuttaan ja ammatillisia identiteettejään muuttuvassa työssä. Tavoitteena on selvittää, minkälaisia diskursseja esimiesten puheesta hahmottuu, ja minkälaisia subjektipositioita näihin diskursseihin mahdollisesti liittyy. Muuttuneet keskijohdon esimiesten ammatillista osaamista koskevat vaatimukset ovat asettaneet uudenlaisia haasteita nykyajan esimiestyölle. Ammatillisia identiteettejä ja johtajuutta tutkimalla on mahdollista tukea esimiesten identiteettejä ja edesauttaa olosuhdemuutosten keskellä selviämistä, sekä näiden avulla parantaa esimerkiksi organisaatiomuutosten juurtumista.
Tutkimuksessa hyödynnettiin valmista haastatteluaineistoa, joka on kerätty vuonna 2013 ”Ammatillisen toimijuuden ja työssä oppimisen vahvistaminen muuttuvassa työssä” –kehittämishankkeessa. Haastatteluaineisto rakentui kymmenestä korkeakoulu- ja terveydenhuoltoalan keskijohdon esimiehelle tehdystä haastattelusta, ja aineistoa analysoitiin diskurssianalyyttisin menetelmin.
Analyysin perusteella keskijohdon esimiesten puheesta hahmottui kuusi (6) erilaista diskurssia: ihmisten johtaja, työyhteisön kehittäjä, vastuunkantaja, sivustaseuraaja, yleismies ja kokonaiskuvan hahmottaja. Subjektipositioita hahmottui jokaisessa diskurssissa esimiehille itselleen, ja työntekijöitä positioitiin kahdessa (ihmisten johtaja - ja työyhteisön kehittäjä -) ja ylempää johtoa yhdessä (sivustaseuraaja-) diskurssissa.
Diskursseissa havainnollistuivat laaja-alaisesti esimiestyötä jäsentävät tekijät, kuten resurssien jakautuminen, valta sekä omat kyvyt ja arvovalinnat esimiehenä. Johtajuudessa korostuivat erityisesti ihmisten kohtaaminen ja työn kehittäminen, ja nämä tekijät näyttäytyivät myös selkeimmin ammatillisia identiteettejä tukevina. Tarvittavien resurssien, vaikutusmahdollisuuksien ja työkalujen puuttuessa omasta esimiestyöstä koettiin puheen perusteella kuitenkin irtaantumista, ja jatkuvasti muuttuva työympäristö ja ylhäältäpäin ohjautuvuus asettivat haasteita työlle. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella ammatillisia identiteettejä ja johtajuutta tulisi tukea työssä enemmän, ja tarjota esimiehille enemmän mahdollisuuksia ja tilaa oman identiteetin rakentamiselle.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29739]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Akateemisten työntekijöiden diskurssit, identiteetit ja toimijuus yhdistyneessä Tampereen yliopistossa
Vasama, Teemu (2022)Tampereen yliopisto ja Tampereen teknillinen yliopisto yhdistyivät vuonna 2019. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli syventää ymmärrystä yhdistymisprosessista tarkastelemalla sitä akateemisten työntekijöiden näkökulmasta ... -
Jaetun johtajuuden näkökulma päivystyksessä tapahtuvaan työvuorokohtaiseen johtamiseen : sairaanhoitajien käsityksiä johtajuudesta, roolista ja toimijuudesta vastuuhoitajajärjestelmässä
Hollström, Johanna (2017)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää vastuuhoitajien käsityksiä jaetusta johtajuudesta ja rooliin liittyvästä toimijuudesta. Tutkimukseen osallistuneet sairaanhoitajat työskentelivät sairaalan päivystysyksikön ... -
Strategian merkityksellistäminen esihenkilöiden strategiadiskursseissa : "operatiiviset toimet syö strategiaa aamupalaksi"
Koivuniemi, Jutta (2022)Tutkimus nojaa sosiaalisen konstruktionismin, strategiatutkimuksen ja merkityksellistämisen teoriataustaan. Kiinnostus kohdistuu strategian toteuttamisen diskursseihin työkäytännöissä, strategian herättämiin tunteisiin ... -
Johtamisen erikoisammattitutkinto (JET) esimiehen ammatillisen identiteetin tukijana : lähiesimiesten kokemuksia Johtamisen erikoisammattitutkinnon suorittamisesta ja sen merkityksestä heidän ammatilliseen identiteettiinsä
Kåla, Jenni (2015)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella Johtamisen erikoisammattitutkinnon suorittaneiden esimiesten kokemuksia tutkinnon suorittamisesta sekä sen merkityksestä heidän ammatilliseen identiteettiinsä. Tutkimus ... -
Tekniikan alalla opiskelevien naisten ammatillisen identiteetin diskurssit : sukupuoli osana ammatillista identiteettiä
Lehtonen, Maija (2021)Tämä laadullinen tapaustutkimus tarkastelee miesenemmistöisellä alalla opiskelevien naisten ammatillista identiteettiä ja sukupuolta osana sitä. Suomessa työelämän ja opintojen sukupuolen mukainen jakautuminen eli segregaatio ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.